lördag 4 april 2009

Lördag

Jag sov till 10! Ja först var jag vaken klockan 7 och då ville Zink gå ut. Han trivs på balkongen, där jag har lagt en tjock filt ovanpå vår gamla diskmaskin (som står kvar där för ingen vill ha den - ens gratis.) Han ligger högt och har utsikt över omgivingen. Han ser oss härinne genom fönstret och det känns bra att han ligger mjukt och varmt.
Pälsen blir allt tunnare på honom och han ser verkligen ut som en skabb-katt. Lilleman.

Sen var jag vaken igen klockan 8 för då ville Samira också gå ut. Jag la mig i sängen igen och tänkte läsa. Somnade förstås ganska omgående =)

I går strök jag igenom hela stora högen som legat på matsrumsbordet jättelänge. Efter att ha tagit mig över den "tröskeln" gick det som en dans att göra rent i badrummet och dammsuga hela huset. Jag har tagit fram påskpyntet och tagit in påskris. Nu är det fint här. Ja, inte nere. Där är det bara dammsuget. Jag orkar inte med allt på en gång. Det är väl liksom det som är vitsen med att vara sjukskriven. Man ska ta det lilla lugna.

Peter har kommit hem från Stockholm för att hälsa på Camilla. Känns lite konstigt att han inte bor här, när han är i Sundsvall. Men det är ju Camilla som är det primära i detta besök. Dock skall båda komma hit idag. Camilla har beställt vad de kallar "Mammagjord pizza".
Så det får bli sådan till middag idag. Visserligen hade vi det förra helgen också, men man kan ju ha olika fyllningar. Förra helgen gjorde jag en stor pizza utkavlad på hela plåten. Denna helg får var och en sin egen pizza, med valvfria ingredienser. Milla vill ha halva pizzan med kyckling och bearnaisesås, andra halvan tacofärs och creme fraiche. Det låter gott, så jag ska nog göra likadant, men jag vill även ha finhackad silverlök och champinjoner på min pizza.

Jag skall strax ta fram krosstomater, tomatpuré, vitlök mm och koka ihop en god pizzasås. Den blir bäst om man gör en riktig sås. Om man bara breder ut krosstomater, så blir det inte alls gott. Vattnigt och dant. Nej riktig hemgjord tomatssås är godast. Jag skall mixa den också. Det blir allra bäst resultat med färska något övermogna tomater. Billigaste alternativet är en konservburk =) Och det är det vi använder idag, Pompisar.

Undrar hur länge jag skulle kunna svamla på om tomatsås egentligen :-)

Nu ska jag pilla i mig lite frukost.

Ha en skön lördag, alla Pompisar. 13 st är ni till antalet=D

3 kommentarer:

busan sa...

Ja.du Lia..du är en riktig Matmamma du *L* För att jag är ledsen ..är för att B-O,tjejernas pappa du vet..är sjuk!! han ska operera hjärtat i Umeå.MEN av en slump så hittade de en Tumör i lungan Huga ..:( utgången är oviss..nu måste de ta tumören först,men läkarna vet ej om hjärtat orkar med denna operation! Sen kanske han har "metastafer" också...! Ja..så är det just nu fortsättning följer.. De kan ej operera hjärtat först,för han måste äte blodförtunnande efteråt och då ka de ej ta tumören...
vi hörs kära syster kram !

Lia sa...

Jävlar! Varför ska det behöva vara så? Skit. Nu blev jag också ledsen. Styrkekramar till er allihop. Om du skulle prata med honom, så hälsa från mig också! Hälsa tjejerna me. Jag ska tänka på dom allihop.

busan sa...

Lia jag ringer dig på mobilen imorgon Marlene ska vara hos kontorsfixarna kl:1100..vi hörs..kram