tisdag 7 april 2009

Påskmaten

Som vanligt tänkte jag bjuda in folk på Påskmiddag Det brukar vara alla ungdomarna, mamma och Lasses pappa.
Nu ligger nämnda pappa på sjukhuset efter sin stroke. Lasses son jobbar. Mina grabbar bor ju i Stockholm. Om Camilla kommer, beror nog på dagsformen. Dessutom tror jag inte att maten är någon direkt favorit för hennes del ;-) Det kommer dock att finnas godis...

Så vi blir nog inte så många. Det blir Lars och jag, Mamma, Ida och Daniel och så Camilla, om hon orkar.

Jag tänkte bjuda på följande (dvs något förminskat mot tidigare år) :
  • En liten påskskinka
  • Janssons frestelse
  • Ägg
  • Räkor
  • 4 sorters sill
  • Gravad lax
  • Västerbottensostpaj
  • Blandad sallad
  • Hembakat bröd
  • Ost å kex

Är det någon som har något bra tips på efterrätt? Jag funderar på nån smulpaj eller nåt. Jag tänkte göra råkräm. Det är så gott, men jag vet inte vad jag skall servera den till =)

Förslag, Pompisar?

4 kommentarer:

Peter sa...

Jag har ett gammalt ess i rockärmen som består av sockerkaka (eller liknande) med vit chokladsås/kräm och björnbär. Lika många deciliter som 100g vit choklad smälts samman. Låt svalna i kylskåp och när det är kallt så vispar man det fluffigt. Inte så himla fancy, men väldigt gott. Vill man piffa till det lite kan man ju göra randig sås/kräm med lite karamellfärg. Kanske lite för sött, men med lite hyvlat limeskal och björnbären blir det väldigt, väldigt bra. Annars är ju creme brulé alltid gott. Och pannacotta. Eller rostade pecannötter med flytande honung. Mmmmm. Jag måste nog käka middag snart :)

Peter igen sa...

Och om du ändå vill göra råkräm tycker jag att du ska ta och marinera skivade jordgubbar i pressad lime och lite socker i ett par timmar och servera med råkräm.

Mamma sa...

Jordgubbar får det bli! Tack för tipset =)

busan sa...

Åh..Pannacotta är för gott...! Tack för tipset!