måndag 20 april 2009

Vårsolen

I lördags promenerade jag lite och deet resulterade i solsveda. jag hade smort in mig med SFP 80. Inte så tjockt och inte i så god tid som man borde. Därför fick jag solsveda.

I går var jag ute och krattade i trädgården. Tog bort gamla löv ur rabatterna och under buskarna. Krattade lite i slänterna, som ju är de enda som är torra. Det ligger massor av snö kvar, men det är stora ytor som är snöfria nu. Som just slänterna =)

Då smorde jag in ett tjockt lager och i god tid innan jag gick ut. Jag var ute i mer än en timme. Vilket i sig är ett rekord, för att vara jag, de sista 15-20 åren. En hel timme! Normalt brukar jag slinka in efter 15-20 minuter, trots solskydd.

Det sved lite i går, men inte värre än att man står ut.

Idag är jag väldigt rödflammig och stram i ansiktet, så jag törs inte gå ut alls. Inte ens med solskyddmedel.
Jag har inga brännskador i alla fall, inga som det kan bli sår av och det är ju bra.

Livet går sakta vidare för Millan. Inget händer, smärtorna är där och hon går stadigt ner i vikt. 45,7 kilo nu. Lilla fågelungen. De ger henne näringsdropp och så fösöker hon få i sig lite soppa. Tyvärr ger de henne nyponsoppa och saftsoppa. Är det någon näring i det, egentligen? Inte blir hon fet av det i alla fall...

Så lite vägde hon när hon var 13 år och mest bestod av bara armar och ben.

Nu skall jag kolla om vi fått någon post. Sedan är det sjukhuset som gäller.

Hejdå Pompisar.

8 kommentarer:

busan sa...

Åh herreje "stackars atackars Camilla ...jag blir så ledsen,men kan inget göra man känner sig så maktlös.. ( i nyponsoppa finns det mycket vitaminer iallafall)
Tänker på er...Ja du ska PASSA dig för vårsolen ..den är starkare än man tror...!

Lia sa...

Jotack det vet jag nog. Om det är nånting här i livet jag vet ALLT om - mycket, mycket mer än de flesta - så är det just solen och dess styrka...

busan sa...

Hmmm och ändå blev du lite bränd *fniss*

Lia sa...

Jo. Men det är nu så, att det är vid denna tid varje år, som jag måste försöka hitta viken nivå jag klarar. Detta för att inte bränna mig när sommarsolen kommer. jag måste försöka kolla hur mycket jag tål. Om jag inte tål det och får brännskador, så tar det flera veckor att läka. Då hinner jag med att läka det innan sommaren kommer. Om jag inte provat ut det och det blir en mycket solig sommar (som du längtar efter) så är risken stor att det kan bli för mycket då och sen är hela sommaren körd för mig. Då kan jag nästan inte gå till och från parkeringen på jobbet ens. Nu vet jag, att med SFP klarar jag strax under en timme.Eller lite mer. Det blir inget mer än ganska kraftig solsveda och inga sår i alla fall. =)

busan sa...

Ja,det där låter besvärligt...konstigt ändå??? när du var liten så var du ju jättebrun alltid på sommaren ! eller hur? Ja det finns alldeles för mycket "skit" numer..inge kul alls .önskar dig LYCKA till idag med samtalet med Läkaren!

Lia sa...

inte fått någon tid. Vi HOPPADES på tid idag, sköterskan trodde det, men har inte fått någon, så jag måste fråga dem när jag kommer dit sedan.

busan sa...

Men nog är det väl själva Satan??? vad håller de på med??? och under tiden så ligger Camilla och har jäkligt ont! FY för S-valls sjukhus......

Anonym sa...

Läser i Millans blogg. Jag är själv nyligen ileostomiopererad och har inte heller blivit så bra som man önskar efter operationen. Dock inte så jag åker in och ut med smärtor, utan jag har en inflammerad tjocktarm som inte vill läka ut och som gör att jag trots påsen får springa på toaletten ett tiotal gånger per dygn. Nog om det. Det jag tänkte på var det här med vikten. Under min sjukdomstid har jag gått ner på tok för mycket i vikt. Väger som du skriver att millan gör, som när jag gick i högstadiet (42 kg till mina 167 cm.). Går hos dietist och har fått något som heter Calogen utskrivet tillsammans med näringsdrycker. Vet inte om detta kan vara ett litet litet tips. Det är klent kanske. Calogen är rena kalorier som man dricker små "huttar" av. det är kanske obetydligt i detta sammanhang. Det förstår jag med. Men är ju lite i samma sits själv så tänkte att man kan ju nämna det...
Oj, blev ett rörigt inlägg. Men du får gärna höra av dig om du vill fråga något eller veta mer.
Kram