onsdag 15 april 2009

Vårblommor mm

Det tittar upp massor av lökar i vår trädgård. Krokusen blommar mitt i snöfallet och det är massor av tulpanlökar som yrvaket sticker upp nosen i rabatterna.

De som sålde huset plockade upp hinkvis med lökar innan de lämnade över. Hinkvis alltså.
Ändå finns det massor kvar. =)

Det är lite spännande att gå ut i trädgården och se vad som kommer upp. Flera av rabatterna kommer vi att ta bort. Det skall inte vara rabatter närmast huset invid grunden. Det är inte bra för fukten kan ställa till problem.
På gaveln är det ingen större fara i och med att vi bor i ett soutteränghus.
Vattnet rinner där nedåt inte inåt. Så där får rabatten vara kvar.
Nedanför allrumsfönstren skall den däremot bort. Vi vet redan nu, att fukten har ställt till med lukt i källarplanet och vi skall därför ta bort rabatten, fylla på med singel och sand, samt flytta in raden med betongplattor en bit. Eller kanske lägga en rad till, där rabatten är idag och så ha singel längst in.

Hela framsidan kommer att iordningställas för att passa bilarna och Lasses "Mack". Vi har köpt en friggebod, som skall sättas upp i form och färg, så som en NYNÄS-mack såg ut när den första byggdes. Lars hade en sådan vid sitt förra hus och vill ha en nu också. Han har redan två gamla bensinpumpar som skall blästras och lackas likadant som NYNÄS hade sina.

Det kommer att bli en bredare infart framför huset för våra bilar och så kommer det att bli en rundel framför macken med flaggstång och blommor. Så som det var förr, på 50-60 talet.

Det blir nog lite roligt, att ha det så =)

Baksidan blir "min" Jag kommer att fylla på i stenpartierna med marktäckande växter så gott jag kan, för jag kan ju inte vara ute och rensa så mycket, pga solen.

Det finns ett litet potatis/grönsaksland och några rader med jordgubbar.

Vi har även ett växthus, som jag ser fram emot att fylla med tomater, paprika, gurka ch kryddväxter. Bredvid växthuset skall jag även sätta upp pallkragar, som jag skall odla bl a morötter i. Om man lägger plast i botten under dem, så blir det inget ogräs i dem. Bra för mig, som slipper rensa.

Inne i vårt vardagsrum har jag 2 stycken en meter höga växthus av plast, som jag köpte jättebilligt förra året. Där håller jag på att odla fram Lobelia, Svartöga, (gul och aprikos), tomater, paprika och chilipeppar. Jag skall vilken dag som helst sätta om de små plantorna i större krukor. Ännu så länge står de i såjord och den har ju ingen näring. Det är dags att plantera om, så att de börjar växa till sig lite.
Om jag köper frön idag, så tror jag att jag även hinner odla fram vit Svartöga. Det blir snyggt att blanda. Jag sätter dem sedan i stora lerkrukor och gör ställningar av bambu, som de kan klättra på. Det blir fint att ha på altanen.

Nej, nu ska jag besöka min dotter på sjukhuset.

Hejdå Pompisar

2 kommentarer:

busan sa...

Jaadu Lia..jag blir alldeles slut av allt, du ska hinna göra *skratt* jag har blivit alldeles för bekväm av mig,ska du veta,så därför är det en s.k. naturtomt här...bara nere i hörnet en blomsterkulle med perenna växter,så skönt så..*L*

Linnea S. sa...

Väldigt snällt, men det blir nog lite långt att åka för en fikas skull :D

kram