lördag 30 maj 2009

Sommar

Det är så här sommaren skall vara. 18 grader varmt klockan 08.00 en lördagsmorgon.

I går kväll fick vi ett ryck, Lars och jag. Han klippte gräsmattan och det är ett jobb, skall jag säga! Vi har väldigt kuperad tomt, med många slänter. Gräsklipparen är så tung. Jag önskar att vi haft råd att köpa en Flymo.
Men en sån som är bra och hållbar är så dyr! Samtidigt skall man väl inte slita ut sig på gräsklippningen. Hmm vi måste nog överväga det där noggrant.

I alla fall, fortsatte han med trimmern och nu är det så fint! Jag rensade en jättestor rabatt och där är det skapligt fint nu=) Jag tror inte på det där att vara petnoga i rabatter. Det är en hel slänt full med en massa grönt som kommer upp. Jag är inte ens säker på, vad som är blommor och vad som är ogräs.

Själv bar jag ut alla blomlådor och ampelkorgar till skuggan under äppelträden -visst låter det mysigt? "Skuggan under äppleträden" =)

Jo, jag bar ut allt och planterade mina pelargonier och lobelia i dom. Samma sak i allihop. De hänger/står nu i växthuset och gonar sig. Jag har dessutom en låda till, som jag inte vet vad jag skall plantera i, samt 4 st väggamplar på altanen. Där tror jag att jag skall sätta pelargonier, margueriter och lobelia. Ja, så har jag två små amplar också, som kommer från lars föräldrahem. Det vore ju kul att ha något i dom också.

Jag har köpt inte mindre än 24 st pelargoner. I förra veckan kom vi till K-rauta och de sålde ut dem för endast 5 kr/st. Anledningan var att de inte blivit vattnade ordentligt- de var kruttorra - och så hade alla knopparna torkat, samt lite blad. Jag ansade dem och satte in dem i växthuset, samt gav dem en rejäl rotblöta. Nu är de redan hur knubbiga och fina som helst och det kommer förstås nya knoppar.

Jag har massor av stora lerkrukor som jag inte har en aning om, vad jag skall plantera i dom. Jag kanske rent av ställer undan dom. Det är inte billigt med blommor och jord. Å andra sidan borde jag ha minst 4-500 kr över att handla för, eftersom vi ju fick tag på pelargonierna så jättebilligt...
Men det är ju fint med Fuchsior. Ett par Stammargueriter, eller stamfuchsia vore inte heller fel. Det är snyggt att placera ut en stor kruka, lite här och var i vår kuperade trädgård.

Jag har hela tiden sagt, att jag inte kommer att vara lika intensiv med blommor som den förra ägaren här var. Men det vette 17!
Denna trädgård, liksom inspirerar till att ha mycket blommor. Man rycks med, på något vis. Men jag har ju så många fina krukor och det är ju så många ställen man kan lysa upp med lite blommor. Ja, sen är det trädgårdslandet och tomaterna i växthuset. Sen får jag ju inte glömma pallkragarna, där jag skall så både morötter och sallad, samt plantera mina zucchini.

Ja det är inte lätt detta. Jag lär väl få vattna ihjäl mig =)

Sen är det ju det där lilla problemet jag har, att jag inte klarar att vara ute i sol, eller soldis i mer än max 10 minuter totalt på en dag...Om jag går till och från bilen, ett par gånger, på en parkering när vi är ute och handlar, så har jag ju redan där, nått min maxgräns.

Tomten är är alldeles underbar i alla fall. Det är alltid skugga någonstans. Hela balkongen och altanen ligger i skugga just nu. Om en stund är det fortfarande altanen och så baksidan som ligger i skugga, medan solen lyser på balkongen osv.
Huset ligger lite felvänt, liksom, med altanen mot norr istället för åt söder, som de flesta har. Det är ju perfekt för mig och även en av anledningarna till att vi gillade huset och läget.
Mer skugga åt Pompi!

Nej nu ska jag duscha och sen smörja in mig av min sfp 80 som Millan gav mig i 50-årspresent. Passar utmärkt, en sån här dag =)

2 kommentarer:

agath sa...

Hej Lia!
Jag har sett varför också,jag tittar till dej
jag också,fast inte alltid jag kommenterar,men
såg att jag antagligen varit lite slarvig för sist
så saknas den kommentaren jag skrev.Kanske glömmde posta den.Men hur det än är förstår jag
att du haft det jobbigt nu när din dotter varit sjuk.Får väl hoppas det håller sig lugnt nu.
Härligt och sitta ute och fika, inte sant?

OK så du har också det,jag trodde
det kunde bero på att jag tagit IE:s 8 så det kanske var det som gjorde så.

Skönt att höra att det inte bara är jag.
Jag önskar dej en så fin Pingst du kan ha.
Kramar.

Mary-L sa...

Hej Syster..Ja, B-O har nu fått besked...:( Cancern har nu gått till lungsäcken också..mycket illa,kan jag säga,att det är.jag är såå himla ledsen för inte att tala om .jeanete och Marlene,men han vill absolut inte prata om det (tyvärr)Ja...vad hjälper alla pengar till nu..????Jäkla skit också..han har ju ju mycket kvar att ge...av sitt liv..Hans hjärta är oxå skit dålig ..fy faén också,VARFÖR...Ja,,,det har vi ju inge svar på! ja du vet nog hur jag känner ...eller hur...ha det gott så länge vi hörs..kram från mig....!