fredag 19 juni 2009

Midsommar

Midsommarafton med dans och sång
Svensken firar hela dagen och natten lång

Till lunch drickes Snaps och med potatis ätes sill
Ja kära ni, det är vad Svensken vill

Snart kommer kvällen och grillen skall tändas
Far tar kommando ty köttet skall vändas

Löftesrikt från köket höres det klirra
snart skall det vankas både whisky och bira

När natten sen kommer då är Svensken glad
då vinglar han iväg för att ta sig ett bad

Efter doppet han känner sig pigg och nyter
traskar snabbt tillbaka och åt frugan han ryter

Gemmej mera sprit för nu ska jag festa
Det finns så många groggar jag promt måste testa

Så sitter han där i midsommarnattens sus
han sitter där och gungar i ett självpåtaget rus

Och frugan smyger bort med sorg uti sin blick
Hon minns ännu den gången de två tillsammans gick

Så unga och så kära de hand i hand gick fram
de la sig ner i gräset och romantiken brann

Sakta går hon hemåt med blombukett hon plocka´
från skogen ropar göken och regnet börjar droppa

I stolen maken somnat, ej lika karsk som nyss
ömt ler hon mot sin hjälte, som på flinten får en kyss

7 kommentarer:

Agath sa...

Glad midsommar Lia!
Oj oj äta smörgåstårta,vad har du
för gott i den,Räkor? Lax eller
har du skinka och leverpastej
eller röbetssallad?Du gjorde mej
sugen på vart det än är i den *mums*
Strawberry Daiquiris,är väl med rom?
Ha det så fint.och jag hoppas solen
håller i sig.Vi hade åska här förrut idag.
Kramar.

PS:Vilken vacker dikt du har som inlägg.DS:

Agath sa...

Lia!
Hu vad stark den måste varit den som
bara vara rom,vad är det för slags rom
du har?Jamaica,silverrom eller Bacardirom?
Bacardin kan man ju dricka ren för den är
god i sig själv.Ska jag säga som inte
dricker.Haha.
Jordgubbslikör har jag aldrig smakat
fruksoda tycker jag smakar hemskt.
Men smaken är förskillig.
Kram.

Lia sa...

Till min Strawberry Daiquiri använde jag Bacardi, för det var det jag hade hemma. Jag tror inte det spelar någon roll vilken sort man använder.
till 1 drink tog jag 3 cl rom, 4-5 jordgubbar, 1/2 pressad lime och ca 4 cl jordgubbslikör. Vill man späda den lite (den kan kännas lite "tjock") så kan man använda lite jordgubbssaft. Jag provade det igår och det blev bra. Ja så mixar jag detta och häller i ett margaritha-glas som jag har frostat kanten på, med hjälp av lite lime och strösocker. Krossad is, hade jag lagt i innan jag hällde på drinekn. Smaskens

Agath sa...

Hej Lia!
Jag ska in och titta på det sen,vet du när min son fyllde 18 år
så hade jag ett bols som hette Withe Horse om jag inte minns fel,minns att den var väldigt god och
alkoholfri.Har du recept till den
för jag har tappat mitt.Det är med cocktailbär i och vitt alkhoholfritt vin mm
Jag önskar dej en fin Midsommardag.
Kramar.

Agath sa...

Lia!
Oj oj vad mycket gott det var i din smörgåstårta,
jag har ett recept jag också men jag tycker jag har så dåligt med utrymme i kylskåpet för att göra den.
Men jag förstår att dina gäster gillar din smörgåstårta.Jag blev så sugen så.Är den fyra våningar hög?
Kramar.

Agath sa...

Lia!
Jag misstänkte det att den var 4 våninga hög*ler*
Jasså du blev inte helt nöjd med den.Var det pepparoten som tog överhand eller?
Synd jag inte kunde vara småkaråd*fniss*
Kram

Agath sa...

Lia!
Det var första gången jag varit med om en skilsmässa i en smörgåstårta.hahaha
Det ska jag komma ihåg.
Kram