lördag 20 juni 2009

Midsommarfirandet

Igår var det Midsommarafton, som jag för första gången inte firade särskilt speciellt!

Det var inte särskilt bra väder, inte direkt dåligt heller. Mest uppehåll och knappt något mer än regnstänk, pyttelite faktiskt. Inte så speciellt varmt, men det regnade i alla fall inte.

Vi grejade utomhus hela dagen, samt städade här inne också. Nu är nästan alla blomlådor och amplar uppsatta och det blev så fint. Stora krukor med blommor finns utställda lite här och där, på tomten. Jag har lite mer blommor kvar, som jag skall ställa i ordning, men det tog slut på blomjord.

Jag gjorde en smörgåstårta, som vi åt ganska tidigt på kvällen, tillsammans med ett glas folköl och en 3/4 snaps.
Som efterrätt blev det traditionsenligt jordgubbar med vispad grädde.

Sen under kvällen pillade jag i mig 2 st Strawberry Daiquiris. En med rom och en nästan alkoholfri. Det var jordgubbslikör i stället för rom i den.

Sen tittade vi på en film och somnade vid halvtolv-tolv tiden.

Det var den midsommaraftonen det. Lugnt och mysigt. Ibland är det skönt att inte planera något, utan bara vara hemma och må gott.

Nu ska jag söka lite på Internet om Stigeskatten. Det är en silverskatt som en bonde hittade i början av 1900-talet, då han plöjde sin åker. Vi bor ju på Stigevägen, i området Stige, så det vore kul att forska lite kring denna skatt

Hejdå Pompisar

4 kommentarer:

Linnea S. sa...

Jamen, det är ju receptet jag fick av dig för några veckor sen. Men jag hade för mycket att göra samtidigt som jag bakade,så kakan kom definitivt inte till sin fulla rätt är jag rädd...

Anonym sa...

Nästan alkoholfri? Är du lite gravid? Något död?

B-M sa...

Man kan helt enkelt vara sån att man inte var sugen på mer. Faktiskt. Och så är man inte lite gravid när man är över de 50!

Doran sa...

Hallo Syster...idag så kommer I-L och Åke hit på e.m. jag ska hämta dem...Jag har gjort ett sillabord ...mycket vackert och smakfullt ..om jag själv får säga det *L* Ingen snaps..men vitt och rött vin blir det..Solen visar sig nu på sin bästa sida...men vågar inte sitta ute och äta det ser mörkt ut över berget... ha det gott vi hörs...kram! (det var jäkligt jobbigt igårkväll på jobbet ..Phuu är nu ledig i fyra dagar..)