söndag 21 juni 2009

NU har det blivit sommar!

Solens skiner från klarblå himmel. Det fläktar (nåja blåser) och temperaturen ligger på 21.5 grader och det blir nog lite varmare under dagen.

Jag har smörjt in mig med sfp 50. Jag är alldeles vit . När det har sjunkit in i huden, skall jag smörja på lika mycket till. Det måste man. Annars kan man lika gärna låta bli. Det skall vara tjockt med sfp annar hjälper det inte. Om andra omgången går in snabbt, så kan jag smörja en tredje gång också. Så känns det lite säkrare.
Detta innebär att jag idag kanske kan vistas i solen totalt 30-40 minuter! Förutsatt att jag upprepar det hela efter ca 4 timmar förstås.

Gissa vilka kostnader jag har för detta varje år! En flaska 50 ml kostar mellan 150-200 kr. Om man smörjer in sig som man skall, så räcker den i 2-3 dagar...

Receptbelagd solcreme ligger endast på en sfp på ca 20-22. Jag behöver 50 och uppåt. Märkligt att de inte kan framställa ett solskydd som är högt nog och skriva ut det på recept!

Det problem som jag har, är så pass ovanligt (de vet ju inte ens vad jag har för fel) så det är väl inget man satsar på direkt.

Som tur är, så bjuder vår tomt på väldigt mycket skugga. Det finns alltid någon plats, på balkongen, altanen eller bron, där jag kan sitta och mysa. Det var faktiskt en av anledningarna till att vi föll för just det här huset.

överallt annars, utom där jag håller till just för tillfälet, är det soligt och fint, för alla andra som råkar befinna sig här. Ex.vis Lars, som ju gillar solen =)

4 kommentarer:

Linnea S. sa...

Jag såg på extreme home makeover en gång när dom gjorde en trädgård åt en solallregisk flicka och hennes familj. Då spände dom upp seglardukar, ganska fint faktiskt över tomten så hon kunde var ute där så mycket hon ville. Er tomt ligger ju lite privat på baksidan också så ni kanske kan sätta upp nått sånt också?

Doran sa...

Ja Lia det är inge roligt för dig ...du som alltid förr kunde vara i solen ...och var jättebrun..men usch så dyra dina solcremer är..går det inte att få dem subversionersd?(via läkare)..Jag är ledig idag och imorgon..men hu..så mycket man ska hinna med då::::*skratt* ha...det..!

Lia sa...

Nej det är ju det jag säger. De subventionerade är bara sfp 20 och det räcker inte. =(

Doran sa...

Oki....jag fattar