onsdag 17 juni 2009

Växthus

Vad det är kul att ha ett växthus! Det har jag aldrig haft förr.
Det ser så trevligt ut, med tomaterna och paprikaplantor, basilika, timjan, chilipeppar, physalis och lite annat som jag inte kommer ihåg vad det är. Det visar sig, när de har växt upp =)
Jag har fått plantor av en kompis. massor, hon rabblar vad allt det är och jag glömmer det strax.

Utanför växthuset, har jag en dubbel pallkrage, fylld med näringsrik jord. Där har jag satt 1 gul och 1 grön zucchini, samt några rader med plocksallad. Jag ska pilla ner lite rädisfrön där också, tror jag.

I grönsakslandet har jag tyvärr låtit det växa igen. Fast bara halva. På den andra halvan vände jag jorden med en grep och tog bort allt ogräs, samt gödslade med kogödsel. Där har jag satt sockerärter. Jag har också satt ner bambupinnar som jag skall binda snöre mellan, så att sockerärterna har något att klättra på.
Tyvärr har jag haft ont i ryggen i några veckor,så jag har inte kunnat ta tag i saken och gräva upp, samt rensa hela landet. Jag tar dock lite i taget. Undras hur sent jag kan så morötterna?

Hela tomten är kuperad och ligger i nivåer. Ovanför växthuset finns en låg stensättning, en mur som är jordfylld innanför. Där växer timjan, oregano, lite salvia och så nåt som jag tror kan vara lavendel. Det är ganska kul att upptäcka allt som växer överallt.

Jag har även ett jordgubbsland. Det blommar för fullt där nu! Oj oj oj! Jag måste lägga över bärnätet, så att inte fåglarna äter upp bären. Det finns också två äppleträd och två träd med bigarråer.

Om det är bara min trädgård? Nejdå Lars rår om gräsmattan och de stora rabatterna ;-) Han klipper gräset och talar om för mig att det är mycket ogräs i rabatterna som är placerade i slänterna.

Jag kan dock säga att växthuset, grönsakslandet, frukt- och bär buskar, samt rabatterna egentligen är mina.

Lars har garaget. Jag har trädgården - utom gräsmattan.

Orsaken till det är, att jag inte kan klippa gräset om solen skiner, pga min solöverkänsligeht. Visst jag kan vänta till kvällen, men jag tror inte att grannarna skulle uppskatta om jag drog igång gräsklipparen vid 21.30 -tiden och körde den i ett par timmar. Föressten vill jag nog helst sova vid den tidpunkten. Därför har jag låtit Lasse få gräsmattan, med varm hand :D

Han köpte en ny lång slang till mig med en Gardenamunstycke, ni vet en lång stav liksom med dusch i ena änden och handtag i den andra och som man vattnar bekvämt och bra med.

Nu är det dags att sova. John Blund ropar på mig.

Gonatt, Pompisar

9 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Bara jag som tittar in för att
önska dej en fin Midsommar.
Kramar.

Doran sa...

Tjena ..du har väl läst att det blir "syskonträff" Firas Marianne samtidigt då? hon fyller ju den 19/8...jag undrar bara! men jag tycker att det är konstigt ,att inte Inga-Lill är tillfrågad???För det är ju samma sak med Lars..jag vet heller inte vem han är eller ser ut!!ha en fin Midsommar Jag med min förkylning ska jobba...hejdå!

Agath sa...

Hej Lia!
Tack vännen,Hoppas allt går i glädjens
tecken för oss alla.
Jag önskar dej en fin Torsdag.
Kramar.

Doran sa...

Tjenamoss...Jo jag har talat med Jeanette och Marlene,,,de tycker att det ska bli såå kul med en träff ,ja "Nettan" jobbar ju ,men skulle i tid försöka fixa ledigt! Anders ringde ikväll...han fick numret till I-L han ringer dit -sa han! (hade totalt glömt henne ) *skratt* få se nu om de oxå kommer.. Jag tänker "gratta" Marianne den 19/8 när hon fyller år ..jag åker ner då...ha det gott vi hörs...!

doran sa...

Jaha..gratis fotvård...hmmm här betalar vi runt 350:- men då är man ju inte diabetis... Ja ,vad tusan ska jag då hitta på någon båtresa blir det inte ,det är ju så dyrt (tror jag) En bra bok kanske ...??? läkarromaner eller??? ge mig tips nu! Har hon så att hon lyssnar på talböcker???

Lia sa...

Nix inga talböcker. Romaner köper hon på löpande band, allteftersom de kommer ut. Hon har väl läst det mesta, tror jag =).
En fin blomma och ett kort, samt det faktum att du kommer och uppvaktar henne, räcker långt. Det blir hon glad för.

Lia igen sa...

Höga kusten båten kostar 350:- så det är ju inte så billigt förstås

Anonym sa...

En Skottes bön

Midsommarfest i den svenska hagen
dans och glädje, god mat i magen
Vid dukat bord på en stol
satt en man i rutig kjol

Ett bi som var på offerjakt
upptäckte denna kiltiga prakt
under kilten biet såg en sak
modell mindre, mjuk och slak

Biet genast reagerade
och sin gadd placerade
slakingen fick sig en dos
sen flög biet nöjd sin kos

Saken, den blev svullen och stor
dess ägare skrek och osande svor
sen såg han nyfiket ner på sitt kön
och riktade till sin skapare en bön

Oh, Gud, ta bort den smärta jag har
men låt gärna svullnaden vara kvar!


Glad Midsommar Lia

önskar

Ian

Doran alias M-L sa...

"Ops" Lia ,du har visst en fin Poet i din blogg *fniss* jag är nu på jobbet...hoppas ni får en fin kväll....kram!