söndag 7 juni 2009

Rösta!

Ni röstar väl idag, ni som inte gjort det ännu?

Man måste rösta. Vi har den förmånen i vårt land, att vi har allmän rösträtt. Använd den!

I allt för många länder kämpar man med sitt liv för att få ha en egen åsikt och för att få rösta.
Då skäms man som Svensk, när man märker att folk schabbala bort den rätten som vi faktiskt har, med att inte utnyttja den.

Om alla hade samma rättighet som vi har här i Sverige, så skulle Amnesty International inte behövas...

Dumma ursäkter kan man få höra runt omkring sig. Värst är, när en person inte röstar för att
den personens partner eller kompisar struntar i det. Jaha. Vem bestämmer om du ska rösta egentligen? Har folk ingen egen vilja?

1) orkar inte
2) vet inte
3) är inte så insatt

Sånt strunt!

1)Det är inte jobbigt.
2)Bestäm dig människa!
3)Ta reda på fakta då!

Man tar sig en liten lapp, stoppar i ett kuvert, lägger kuvertet i en låda och vips så är man klar.
Inte jobbigt, inte svårt och så har man försökt göra något åt sin egen situation. Man kan inte sitta och gnälla över hur dåligt allt är, om man inte ens försökt påverka, när man nu har rätt till det...

USch. Vi hade en liten diskussion på jobbet. Jag fick höra så många dumma argument. "Det spelar ingen roll om jag röstar, för det blir ingen skillnad ändå"
eller: " vad tror du att gubbarna i Bryssel bryr sig om lilla Sverige?"

Jag orkade inte ens försöka förklara. Jag menar. Jag VET ju hur det fungerar, men att förklara det för nån som inte vill och redan bestämt sig för att vara tjurig och ovillig till att lyssna på olika argument. Nä det går bara inte!
Gubbar! Oavsett ålder, så är gubbarna ett släkte för sig. "Det ska va fläsk å pärer å en sup på lördan. Sen ska man köra Svenskt. Jag vill inte ha nåt annat än Volvo" Å så ska man inte äta en massa tillkrånglat. Jag gillar falukorv.

Om man frågar om de inte gillar hamburgare så säger de jovisst. Men inte på McDonalds. Man vill ha svensk hamburgare, från Sibylla...De har inte ens fattat att hamburgaren och pommes frites inte är svensk från början...Eller pizza. Man handlar helst på pizzerian (som ägs av Turkar) som heter GulBlå. De har Svenska flaggor på menyn och allt går i blått och gult = Svensk...

Man tar sig för pannan.

Nu ska jag i alla fall gå och göra min plikt mot mig själv och mina medmänniskor. Röstlokalen ligger ca 700 meter härifrån. Vi får ta bilen, för solen ligger så tätt bakom molnen, så att solstrålarna silar fram mest hela tiden =)

Sen ska jag packa inför Londonresan som ju går av stapeln i morgon. Efter det ska vi ta en biltur västerut, för att se oss omkring lite.
Jag har aldrig varit väster om Liden, så det blir nytt. Jag älskar detta vackra landskap, som vi har här, längs Indalsälven! Det är så vackert. Varje resa till och från stan är en njutning. Jag ser alla berg och dalar, alla fält, som just nu spirar och som snart står fyllda med vajande säd.
Jag har verkligen älskat att följa hur våren trängt undan vintern. Det är kul att se hur landskapet förändras hela tiden. Även vintertid är det vackert.

Jag är så glad, att vi flyttade hit ut, till landet! : )

Kram Pompisar

3 kommentarer:

doran sa...

Trevlig resa..ha så kul!

Doran sa...

Du Lia..det finns faktiskt det som är för mig viktigare, än att rösta just nu... Herre je ..vaddå ?? rösta ???,Idioter,, finns det ju så gott om...jag vill inte alls vara delaktig i att få fram flera.så det så!...orkar bara inte just nu...om jag har varit 20 år yngre ..så..kanske..!

doran sa...

VÄLKOMMEN hem igen...fast jag vet ju inte när du kommer hem,förståss *SKRATT'