fredag 24 juli 2009

Helg!

Mina senaste 7 arbetsdagar, tillika mina första 7 efter semestern har varit nästan mardrömslika. Lågkonjunktur? nej pyttsan! Jag håller på att jobba ihjäl mig!

Nu är det i alla fall helg och vi skall ha kusintäff. Ja inte jag egentligen, fast jag är i högsta grad inblandad (trevligt tycker jag)
Det är Lasses och Gittans kusiner som kommer hit till Indal. Så vi har fejat och handlat och planerat och grejat. Nu står det två pajer i ugnen till morgondafgens lunch. Som består av sill och potatis, hembakat bröd, smör och ost, samt sallad och paj - ifall det finns dem som inte gillar sill.

Vi börjar med lunch klockan 12. kaffe och bröd kommer att stå framme hela dagen, så att man kan ta när man är sugen.

Vid 18-19 tiden grillar vi. Jag är chefsgrillare. Det blir fläskkarré och grönsaksspett. Till detta serveras potatisklyftor och sallad med en supergod dressing. Receptet kommer längre ner i inlägget.

Vi dricker bål (barnvänlig), vatten, läsk, öl, vin och whisky.

I vårt hus kommer vi att härbärgera två personer. Gittan och Stefan skall ha 4 övernattare.
Så det blir frukost på söndag och även lunch för dem som stannar så länge.

Dressing:
2 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
2 msk honung
4 msk blandade örter, persilja, timjan, gräslök och basilika brukar jag använda

Värm honungen på svag värme och låt den smälta samman med övriga ingredienser.
Får inte koka!

Ringla ett par teskedar över salladen på tallriken. Serveras gärna lite ljummen. MUMS!

Synd bara, att jag är så trött redan ...

På söndag, Pompisar, skall jag inte göra någonting, efter att gästerna vinkat adjö. Då ska jag lägga mig i soffan med en bok och läsa.

Tjillevippen, Pompisar

2 kommentarer:

doran sa...

Tack för receptet på din dressing,ska pröva den, vi får ju gäster IGEN...(Phu)

Doran sa...

Åh..så trött ,så trött..folk hela tiden ,visst är det roligt ,men jag hinner ju inte med mig själv..Hela tiden så är det något "projekt " på gång, Varje helg är ju uppbokad...ända tills jag börjar att jobba igen den 19/8..får nog ta lite semester efter min semester...*L*