söndag 19 juli 2009

Liadag igen

Idag är det en sån där Liadag igen. Skönt. Varmt och genommulet. Jag går ute iträdgården i endast byxor och linne.

Har plockat 3 ½ liter jordgubbar och skördat 2 zucchini och några tomater.

Jag skall koka en burk sylt av det som blir kvar av jordgubbbarna efter att vi ätit efterrätt.

Förra helgen plockade jag 6 liter. Jag hann inte koka sylt av dom, för det var lite sjukhusåkande. Sen när jag skulle ta hand om dom dagen efter, så hade de redan blivit dåliga. det var inget att göra. bara slänga dom på komposten. Så sur jag blev =( men det växer ju nytt hela tiden, så man får vara gla ´ändå!



Nu skall jag kamma luggen och åka och hälsa på på sjukhuset.



Millan har en riktigt grinig och gnällig gubbe i samma rum. Här ska ni få ett litet exempel på hans gnällande. .

Gubbe: Jag vill ha fil att svälja tabletterna med
Snäll sköterska: Ja men du hade ju fil förut som du skickade ut
Snäll Sköterska hämtar fil
Gubbe: Jag vill ha vatten!
Snäll sköterska tar ett djupt andetag och säger.
Vill du ha fil eller vatten?
Gubbe: Hur fan ska jag kunna svälja tabletterna med vatten?

I går när jag var där, så kollade de både blodtryck och temp på honom. Sköterskan var lite bekymrad över tempen och gav honom en alvedon. Han bad om att få gå på toaletten. Hon sa att hon först ville ge honom alvedon-suppen. Samtidigt kom hans fru på besök. Sköterskan skyndar iväg med sin vagn och skall komma tillbaks för att hjälpa honom på toa.
Frun undrar hur han mår och han säger att de jävlarna inte kan få nån ordning på blodtrycket eller febern. De bara springer! (de kollar alltså detta ganska tätt, för att de är grundliga och oroliga)
-Och så sa jag till om att få gå på toa och det är jävligt längesen! Men jag får bara ligga här. Tryck på knappjäveln, så de får hjälpa mig nån gång! (jag var där, det var ungefär 2 minuter sedan han sagt till)
Sköterskan kommer och hjälper honom på toan.
Så här gnäller han hela tiden. Och är han ensam så gnäller och klagar han, samt svarar sig själv.

Millan får inte en lugn stund.

Nej - han är inte senil. Bara grinig.

Vi hörs, Pompisar

2 kommentarer:

doran sa...

Jodu Lia ,SURA griniga Gubbar finns det gott om..all prsonal gör det fantastiskt bra Jobbade ett tag inom åldringsvården,men huga aldrig mer..det spelade ingen roll vad man gjorde så var allt fel ändå..ja,inte alla patienter förståss,men det var tillräckligt som det var HUGA..(ofta var det Gubbar som hade haft det bra ekonomiskt ,m.m.)Som då trodde att de kunde få "bete" sig hur som helst...Usch..1 Hälsa "millan"

Linnea S. sa...

Tack vad du är snäll! :)
Jag tycker ocksåa tt det går åtminstone hyfsat bra. Men jag skulle behöva en spark i häcken så jag kämpar på lite nu känner jag!

Det hör man ju mycket om hur bra det är att städa och promenera. men jag tror det är mest för normalviktiga mäniksor som "bara" ska underhålla sin figur. För jag har städat och promenerat i flera år och inte fan är jag smal för det.

Måste ut och jogga, eller simma, cykla, något som förbränner rejält.

Försöker våga mig ut och jogga, men är nervös att folk ska tycka att jag ser rolig ut.

Oj då, nu blev du min kurator.. :)
Låång kommentar.. kram