tisdag 15 september 2009

Vemodigt och jobbigt

Jag har varit hos veterinären med min mammas katt idag, för avlivning.

Att ta ett sånt beslut och göra sig till "herre" över ett liv, är ett ansvar som man tagit på sig då, när man bestämde sig för att skaffa ett djur. Hade hon varit yngre, så hade vi nog undersökt om det fanns något att göra för att få henne frisk. Men åldern tog ut sin rätt. Utan tänder, så är det väldigt svårt för en katt.

 Hon var trött och undernärd och gammal. Dåligt med tänder och hon åt nästan ingenting.
 Hon ville mest bara ligga i soffan och sova hela dagarna och hade slutat sköta om sin päls. Kissen satt bara och titta matt framför sig och verkade rätt ointresserad av omgivningen, när jag kom dit, istället för att springa och gömma sig, som hon brukar.
Hon somnade in så fint, med ett ljud likt den sucken hundarna gör, när de lägger sig ner och tycker det är skönt att få vila, ni vet? Grrrmmmrrrr. Hon hann bara få halva sprutan så somnade hon dierkt.

Jag som hade tänkt hålla henne i famnen medan som somnade in. Men var du SÅ trött? utbrast veterinären.
Jag tror att det var rätt beslut att ta. Hon orkade inte mer och var rätt nöjd att få somna.

Sessan blev nästan 14 år.

Hon ska begravas inlindad i sin mattes gamla kofta, som var hennes favorit"filt". Vi begraver henne här i våran trädgård  mellan päronträdet och jordgubbslandet. Det är fint där. Där kommer våra katter också att få vila, när det är dags.

Sov gott, Sessan

12 kommentarer:

Linnea S. sa...

Usch vad sorgligt... Men jag tror också att dte var rätt beslut att ta.

Villken tur att Samira, Zink, Desmond och Noppe aldrig kommer att bli gamla och dö.

Mary-L sa...

Ja,så är det ju! Vår Sotis blev ju 17 år fick spruta och somnade in så lugnt..inge kul alls, han var ju så klok och vår dåvarande hund Boman, sörjde länge ska du veta...När han skulle "Flytta" in i våningen ovanför..Så var det lika tråkigt det med...Gruvar mig när det är dags för Mozart...sedan inge mer djur det tar på...:(

agath sa...

Hej Lia!
Ja fast som du såg tog jag det väldigt nätt.
Men tack så mycket.Det betyder mycket att man
blir hejad på.
Kramar.

Linnea S. sa...

Alltså, alla som vill och är snälla måste ju kunna få en kattunge!? Jag vill ha en nakenkatt och döpa den till Salvador, fast Johnny säger nej för att han tycker dom är äckliga. Men det är dom inte alls, bara äckligt dyra...

Det vore bra bara om du kan försöka synka kattungeköpet tills i sommar när jag flyttar in hos er och sommarjobbar på ditt jobb!

B-M sa...

Ja just det, sommarjobb. Men - ska du lämna Johnnyponken och Desmond ensamma hemma?

Linnea S. sa...

Det klarar dom nog!

B-M sa...

Åkej. Då ska vi nog fixa in dig i sommar!

Linnea S. sa...

Jaa! skulle ni stå ut med mig då???

Anonym sa...

Vår 18-åriga katt har också avslutat i sommar. Sorgligt när gamla vänner måste gå, men ett liv utan livskvalitet är ju inget att ha heller. Och så flyttade ju Kakan in här och förgyller vår vardag...men din mor måtte sakna sin kamrat förfärligt gissar jag

Laila E

Pompi sa...

Hej Laila. Ja, mamma är ledsen nu. Hon vägrar dock att skaffa en ny katt. Hon har bestämt sig för att ara utan djur nu. Hon "kommer ju inte att leva lika länge som katten". Så hon säger tvärt nej till det. Synd. jag tror att man håller sig lite mer alert om man har lite sällskap och någon att ta hand om.
Jag tror jag måste komma in och hälsa lite på Kakan =)

Camilla Franzén sa...

Saga ska ALDRIG dö. ALDRIG! Om hon någonsin behöver avlivas så kommer jag hålla i henne så ni får dra henne ur min famn för jag vägrar..

Mary-L sa...

Hallo Syster..nu är det Höst..och då kommer inspirationen tll mig att göra om härhemma ..Kul men dyrt..Hihihi..Ja.man kan ju inte ta sina pengar med sig när man flyttar från det "jordiska" eller hur?*L* ha det gott denna helg Jag ska jobba..ledig nästa helg..Kram!