lördag 3 oktober 2009

Höststädning

Hej Pompisar! har ni saknat mig?

Jag är bara inne och dricker lite vatten och tar en liten paus. Pust å stånk.

I morse gick jag och Gittan ut i skogen och plockede både mossa, tallris och enris. Nu håller jag på att göra vinter i min trädgård. Jättebambun (vet ej vad den heter) är nerkapad och jag har burit undan utemöblerna. Ställde dem på altanen, som ju är inglasad. Där är de i skydd för väder och vind. Jag har satt tallris i balkonglådorna tillsammans med rönnbärsklasar. Det blev jättefint. Varför köpa ljung, när naturen har så mycket att ge?
Jag ska också ta fram lampslingan, som jag hade lindat runt balkongräcket i julas. Den ska jag trassla runt i tallriset i lådorna och låte den smyga på insidan av balkongräcket till nästa låda osv. Då ser det ut som om det ligger en slinga i varje låda. Jag tänder det inte förrän till advent. Men det är bra att göra det i ordning redan nu.

Ja, så  det bara växthuset kvar att tömma ur. Sen är det klart och man kan ta det lite lugnt.

Inomhus ska jag städa igenom ett rum i taget. Ordentligt. Inte allt samma dag, utan kanske ett par rum i veckan. Torka av lister och ta ut mattor och skura osv. I normala fall, så är jag en sån där person som säger att nu jädrar skall här städas! Och så river jag runt i hela huset och försöker städa allt på en gång. Det slutar med att jag blir helt slut!Ofta blir något rum kvar som, jag lovar mig själv att städa "sen".

Nu ska det i alla fall göras ordentligt och i mer lagom takt.

Om jag kan =)

Jag städade faktiskt matkällaren en kväll under veckan som gick. Bara matkällaren. Nu står den där och väntar på att jag ska köpa rödbetor och västeråsgurkor för inläggning. Det är tomma hyllor som vill ha lite burkar. Måste fixa det. Jag plockade ju lingon för ett par veckor sedan som jag kokade 8 burkar lingonsylt av. =)

Nu har också lavendeln torkat klart, som jag plockade. Så jag tänkte ta mig till nån  tygaffär och köpa ett lila tyg, att göra små påsar av. Gärna ett vitt med lila blommor, så kan jag knyta med lila sidenband. Så gulligt så, i mitt linneskåp.

Jo och så tänkte jag ta mig till Pappas och Görans grav för att göra höstfint där också. jag har köpt ljung och en prydnadskål. Så plockade jag vitmossa och enris, som jag tänte göra en ring runt det hela med.

Nä nu måste jag ut till Lasse och jobba igen.  Måste skynda mig att bli klar, så att jag hinner åka till kyrkogården. Vi är bjudna på middag hos Gittan och Stefan klockan 18. Vill ju duscha innan det också

Tjingeling, Pompisar!

9 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Jag ska också strax krypa till kojs.
Jag önskar dej en god natts sömn.
Godnattkramen.

Mary-L sa...

Morrn på dig..Lia får se om jag nu hinner ta ut pengar och skicka ner idag ha det gott ...

Mary-L sa...

Shit.. hann tyvärr inte idag heller...men kanske imorgon...*skratt*"

Anonym sa...

herregud vad huslig du är, man blir nästan andfådd

Anonym sa...

herregud vad huslig du är, man blir nästan andfådd

Anonym sa...

d var jag som skrev om huslig o andfådd, råkade trycka på enter

Laila E

Jag, en Farmor och Mormor sa...

Ja jag med ;-)

Agath sa...

Hej Lia!
Ja jag tycker själv de är intressanta.
Kul det är fler som gillar bilderna
Jag önskar dej en fortsatt fin Tisdag.
Kramar.

Mary-L sa...

Lia..jag har ännu inte fått "fingrarna" ur "häcken" och skickat ner pengar...men det kommer..ha en fin helg..kram!