söndag 22 november 2009

Akuten

I går klockan 17.15 ringde en gråtande Milla. Tarmvred. Hon var in redan i torsdags för samma sak. Låg inne över natten och så släppte det på fredagsmorgonen. Hon provade att äta och kunde åka hem. Sen fick hon ont på kvällen igen. Och hela natten. Och hela lördag. Så jag skjutsade in henne till akuten.
Där fick hon ligga i 3 timmar med fruktansvärda plågor innan en läkare kunde komma och ordinera en spruta.
jag ahr aldrig i hela nmitt liv sett någon som haft så jävla ont! Det var det värsta jag varit med om. Helt hjälplös sitta där och se sitt barn ha så ont och inte få någon hjälp.

Orsaken till att hon inte fick hjälp var att det hade varit flera trafikolyckor nästan samtidigt och med så många trauman, så hann de inte med att ordinera en spruta till ett tarmvred. Sjukt dumt. Jag menar, hon är ju känd där och vilken jävla gynekolog som helst borde ha kunnat knallat in och tittat på henne, där hon vred sig i plågor. Samt ordinerat en spruta. Tills vidare. Då hade vi inte ringt på klockan och stört dem hela tiden när smärtorna  bara tilltog. Då hade de fått jobba lite mer med de andra patienterna.

Och när hon äntligen fick hjälp, så kom de med en halv ml spruta! EN HALV! När man har så ont, så gör det för ont för att kroppen ska kunna slappna av. Hon hade behövt en halv i låret och den andra halvan direkt i kanylen för att få en chans till åtminstone lite lindring. Senare när allt börjar lugna ner sig, så kan man minska till en halv ml.

Skiktröntgen visar att nåt inte är som det ska. Jotack det visste vi. Millan har ett väldigt snabbt flöde i sin stomi. Det är därför hon har morfinplåster istället för långtidsverkande tabletter. Tabletterna hinner ju komma ut osmälta.

Nu kommer det fortfarande kontrastvätska sedan i torsdags...

Nåväl. De gav henne mer kontrastvätska att dricka i natt, för att se om det kunde lösa upp knuten och räta ut tarmen igen. Röntgen har inte visat något och hon har - som hon säger själv - svinont! Lite lugnare men fortfarande alldeles för jäkla ont!
Med lugnare menas att kramperna kommer. Lika ont, men inte riktigt lika ofta som igår kväll. Då kom de med ca 2-3 minuters mellanrum under några timmar.

Stackars min unge. Vad slut hon är nu.

Stackar stackars Camilla!

Klockan halv två i natt fick hon åka upp till avdelningen och jag kunde åka hem. Jag la mig vid halv tre. Inte kunde jag sova nästan nånting. Hon var ju i mitt huvud hela tiden.

8 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Att de inte får någon rättsida på Millans problem,jag tycker det låter väldigt seglivat,men vården ska ju hjälpa henne inte bolla med henne.Ja jag hoppas verkligen att
hon får den hjälp hon behöver.Vad är det för sjukhus som står handfallna?
Jag önskar dej en så bra Söndag du kan ha.
Kramar.

sarawn sa...

Jag kan inte annat än hålla med dg! Stackars, stackars Camilla!! Det är fasen inte mänskligt att behöva stå ut med det som hon tvingas gå igenom. Man kan bara hoppas att det reder ut sig snart även om det måste kännas helt hopplöst så lång som denna resa redan har blivit. Men jag håller iaf tummarna!
Kram!!

Lia sa...

Hej Agath. Nej det känns hopplöst. Viktigt är dock att skilja på det problem hon har nu och den kroniska smärtan hon har haft sedan sista operationen. Den smärtan som hon medicineras med smärtplåster för, är en helt annan smärta än det tarmvred hon har drabbats av nu. Den kroniska smärtan har de inte ens gett henne en diagnos på... Det är Sundsvalls Sjukhus som inte klarar av henne.

Mary-L sa...

Men hoppas nu är de Sätter fart nere på Karolinska...detta är ju för jävligt..Har du/ni funderat på att anmäla sjukhuset..det är ju flera år nu, som hon har haft det hemskt..JO en anmälan måste göras ..! annars så fortsätter de och nochalerar de som kommer in med olika smärtor.. Mår Lars bättre nu? och hur mår du själv?

Lia sa...

Vi har redan skickat in en anmälan. Som hon fått avslag på. Så det är en överklagan på gång. Vi ska även skicka in till patientnämnden. Just nu vill vi förstås avvakta resultatet från Karolinska, så vi vet vad vi ska ta upp i anmälan. Om de hittar felet, så vet vi ju vas vi ska hugga ner på hos Sundsvalls Sjukhus. Lite kött på benen,liksom Men som jag skrev till Agath. Det är skillnad på den smärtan som hon har nu och den andra sorten. Ännu har de inte felbehandlat henne för denna smärta som hon,ligger inne för. Hon får spruta när hon säger till. De har röntgat henne tre gånger inatt, i morse och idag på em. för att kolla dels om det börjar ge med sig, dels att det inte blir värre. De vill helst inte operera, om det går att undvika.

Lia sa...

Och tack, lars mår bättre u, men får svettningar för minsta lilla ansträngning. jag mår bara prima. Vi var i H-sand i går och hämtade två st vitrinskåp som de sålde på Blocket. Tyvärr hade vi inte plats med stolarna, så det får vänta. Som Lars sa. "Vi får åka till dem en annan gång, när vi har bättre med tid och kan vara trevliga också" Så vi kåmmer sänn.

Mary-L sa...

Vet du att B-O har ju varit ner på Karolinska..och där var de MYCKET besvikna både på Sundsvalls sjukhus och även Umeås...hur de hade behandlat hans ärende...!!! nu kanske det är för sent att göra något tack vare strul från de två norrländska sjukhusen ..förjäkligt eller hur??Ja fy faen för att bli sjuk här uppe i Norrland!

Agath sa...

Hej Lia!
Ja snart så är det dags för sängen.
Jag önskar dej en god natts sömn.
Godnattkramen.

PS:Skönt att de ska göra något åt
Millans problem,hoppas att det inte blir långvarigt.DS: