söndag 8 november 2009

Fars Dag/ Söndagsmiddag

Eftersom Lasses barn med resp. ville komma idag, så bjöd vi in dem på middag. Så passade vi förstås även på att bjuda hans far på Fars Dag middag. Millan kommer också.

"Dum" som jag är, kom jag på att jag skulle prova att göra Schnitzel, med hemgjord potatismos,  gräddsås och gröna ärter. Det har jag aldrig gjort förut. Ja alltså Schnitzel har jag aldrig gjort, det övriga är ju så vanligt så.  Det "dumma" med det hela är att vi blir nio personer till middag...Så nu har jag dubbelpanerat 15 st ostfyllda Schnitzlar. De ligger ute på vår kalla altan, där inga småfåglar eller katter kommer åt dem, i väntan på att stekas. I ugnen står marängbotten till tårtan jag hade lagt ut recept på i bloggen härom dagen och den goda krämen som man lägger emellan står ute på avkylning. Nu ska jag bara skala en massa potatis till moset och göra salladen. ja, pch så är det såsen förstås. God, rund, fin, härlig gräddsås.

Jag älskar att laga mat! Ja det gör jag verkligen. Det roligaste är sådan här - hur ska jag säga - arbetad mat.
Man börjar i god tid och förbereder allt ordentligt,  så slipper man stressa. (Vilket jag nog lär göra ändå, innan jag är klar, ha ha.)

Huset är städat. Jag ska dammsuga lite på ovanvåningen bara och Lasse ska dammsuga nere och så ska vi tända marschaller.

Trevlig Söndag, Pompisar!

7 kommentarer:

Mary-L sa...

Visst är det kul med mat...! hemlagad uppskattas alltid..Snitzlar åh så gott ha det fint, hejdå..!

Agath sa...

Hej Lia!
Du får tala om hur det blev,det är ju lite kladd med schnitzel,vad för slag gorde du den på,kalv eller på fläsk?
Hoppas det gick bra.
Kram

Agath sa...

Hej Lia!
Vad bra du kommed ett knep,att jag aldrig tänkt
på det,jag som har sådana handskar hemma sen
mitt ben när jag hade dem i ilizarowfixationen.
Så smidigt när man har sår om man ska blanda ihop
smeten till köttbullar.Men det är väl skönt
när alla var nöjda och glada.
Natti till dej också.
Kramar.

Agath sa...

Hej Lia!
Jag har aldrig smakat varm smörgåstårta.
men jag har hört om det förstås,jag undrar
om min svägerska om inte gjorde det förr
i alla fall.
Jag önskar dej en trevlig Måndagskväll.
Kramar.

Mary-L sa...

Blev Middagaen Lyckad?..Den 5/12 har jag 16 personer här på julbord ja,18, med mig och Roger..Jag ska göra ett riktigt Julbord med det mesta på...:) Vi blir ju ensamma till jul/nyår alla ungarna åker ju bort..Ju! Men finns det Hjärterum så finns det "stjärterum! eller hur? Vi syns nästa helg visst då?

Agath sa...

Natti natti Lia
Jag önskar dej en god natts sömn.
Godnattkramen.

Linnea S. sa...

Nää, inte så värst mycket finare på. Men kanske sitter den lite snyggare när jag tappat mer vikt. De går inte att stänga.

hade idéer om att kanske lägga till ett band runt midjan och sy i en underkjol. Vi får se, jag är ju inte så händig... :)