lördag 14 november 2009

Lediga Lördag

God Morgon
Jag somnade tidigt i går och vaknade tidigt idag =) Det bästa som finns, är att sova tills man vaknar UTAN väckarklocka! Även om man vaknar tidigt, så har man i alla fall sovit klart. Jag brukar vakna ca 2 timmar efter att jag normalt väcks av väckarklockan. Alltså kliver jag upp två timmar för tidigt hela veckorna. Inte att undr på, att jag alltid är trött på torsdagar och fredagar. Jag har ju tvingats kliva upp två timmar för tidigt hela veckan! Idag vaknade jag strax före 8. Väckaren brukar gå igång kvart i 6...
Jag undrar varför jag inte kan vinna en massa pengar, så att jag kan sluta jobba? Jag måste inte bli ofantligt rik. Nej det räcker att jag kan sluta jobba fram till pensionen.

Tänk vad trevligt det skulle vara. jag som älskar att laga mat och baka och som tycker om att greja med trädgården. Jag skulle ha tid att fylla frysen med mycket smått och gott. jag skulle hinna umgås med min lilla mamma medan hon finns kvar hos oss. Vi kunde göra små utflykter och handla lite eller bara ta en kopp kaffe. Ofta. Inte som idag när jag kommer på att jag inte ringt henne på en hel vecka. Än mindre hunnit hälsa på.
Nu har det ju gått ett par veckor sedan Millan skrev ut sig från sjukhuset. När hon ligger där, så har jag valt att prioritera henne. Hon ska ha besök varje dag. Så är det bara. De är ju nästan bara jag och Jocke som hälsar på. De flesta av hennes kompisar lyser med sin frånvaro. Jag slutar jobba klockan 17, om jag är klar då, vill säga. I annat fall jobbar jag tills jag är färdig. Det måste jag, för jag planerar och bokar nästa dags lastningar och de börjar före klockan 7 på morgonen. Då kan det inte finnas något som inte är komplett. Hur skall de annars kunna utföra det jag bokat in?
Så när jag är klar på jobbet brukar jag åka till Millan och hälsa på. Besökstiden är ju bara till klockan 19, så det blir ju ändå ingen lång stund. Då har hon legat där och väntat hela dagen i en ful och tråkig sjuksal. Så jag prioriterar Millan om hon är inlagd. Är hon hemma så får hon "vara i fred"
Med det menar jag, att jag ska inte hänga mig på henne. Vill hon ha min hjälp eller mitt sällskap, så hör hon av sig. Hon är ju vuxen och klarar sig själv. Så gott det går. Hon vet att jag finns här. Det räcker så bra med det.

Nu höll jag på att tappa tråden. Jo vara ledig och slippa jobba... jag kommer alltså oftast hem vid 20-tiden om kvällarna. Då är man inte så upplagd för att börja städa, baka eller göra långkok. Jag brukar slänga in en tvätt, som sedan samlas i enorma strykhögar innnan jag har lust - eller ork- att ta itu med dem.

Så jag vill vara ledig. Inte bara en lördag -söndag utan jämt =)

Först skulle jag ta det lugnt i ett par veckor. Sedan skulle jag städa och rensa igenom hela huset ordentligt. Sen skulle jag hjälpa mamma med sånt. Nu hinner jag ju knappt hålla ordning hemma, än mindre hjälpa nån annan...
Och sen skulle jag bara gå omkring och må gott. Läsa millioner med böcker, se filmer. Resa till mina pojkar i Umeå resp.Södertälje. Ta med dem, deras blivande fruar, min dotter och hennes Jocke, Lasses barn med resp. på resor utomlands. Trivas.
Om jag vann väldigt mycket, så skulle jag hyra en hel järnvägsvagn eller två, med sovplatser och ta med hela bunten på en tågresa till Italien. Det vore något det! Allihop, så vi kunde umgås. Om nån vill dra sig undan, så ska de kunna det. man kan inte vara uppe i varandra oavbrutet. Man måste få andrum =)

Jo jo. Drömmar och planer.
Hur skulle ni göra Pompisar, om ni vann en massa pengar? Sluta jobba eller samla på hög?

Jag skulle dessutom skaffa inte bara ett faderbarn till, utan minst 10 till =)

Tjillevippen Pompisar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag undrar om det skulle bli så jävla kul, jag höll på dö av uttråkning m precis sånda där sysslor i somras. Va fan ska du göra i Indal hela dagarna??

men gärna jobba halvtid, det skulle jag göra om jag vann pengar

Laila E

Pompi sa...

Ha ha Laila. Jag skulle nog inte sitta i Indal hela dagarna för jämnan. Om jag blev less, så skulle jag starta upp en liten cateringfirma.
"Pompis Catering Ab" Typ.

Mary-L sa...

Ja "herreje" Lia..det finns ju "tusen" och "en" sak man vill göra bara tiden räckte till (och pengarna) Om jag vann ...???? först skuldfri.sedan tokhandla..ungarna får sitt och sen bara må GOTT..jag skulle aldrig bli "göralös" Men..kanske..en dag så ..händer DET....!!!!!?? Who knows...Ha det gott kommer du/ ni upp till helgen med stolarna? jag är ledig Lör.sönd.! ha det så länge!