söndag 15 november 2009

Fiskgryta

Man använder samma rotsaker som till köttsoppa.  Gott i höst- och vinterkylan, dessutom väldigt nyttigt.
Fettsnål!  Rena bantningskuren alltså.
 Det blir ju alltid lite över, när man ätit klart. Då tillsätter jag mera vatten och någon fiskbuljongtärning, så har vi en god soppa.

1-2 msk vanlig matolja (inte olivolja)
2 Morötter
1 liten, eller en halv kålrot
1 bit rotselleri
1 bit palsternacka
1 purjolök
5-6 medelstora potatisar.
1 burk hela tomater
1/2 citron
2 - 3 fiskbuljongtärningar
1 flaska vitt matlagningsvin
salt och peppar
Fisk

  • Skala och tärna (inte för smått) alla rotfrukterna, utom potatisen
  • Strimla purjolöken
  • Lägg allt i en stor gryta och fräs runt lite med matoljan innan man häller på vatten tills det täcker.
  • Häll på en burk tomater och tillsätt buljongtärningar, och matlagningsvinet
  • Koka allt tills rotfrukterna är nästan mjuka och tillsätt först då potatisen, som annars blir för mjuk och kokar sönder. Låt allt koka tills potatisen också är mjuk.
  • lite salt och peppar kanske behövs.
  • Pressa i citronen
  • Lägg valfri fisk i tärningar och vänd försiktigt ner det i grytan. Sedan kan det stå och småsjuda, eller renat av utan värme på plattan, så att fisken inte kokar sönder. Den blir tillagad ändå.
Jag brukar blanda Alaskan Pollok, Lax och kanske Rödspätta. Eller så tar jag bara Alaskan Pollok. Det beror på vad plånboken säger när jag handlar =)

Gott med ett glas öl och knäckebröd med ost.

Rekommenderas varmt, Pompisar

4 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
haha går vi i mattanka lite varstans*ler*
Ja fisk kanske är något för sambon.Och sen soppa går ju alltid hem här och nu så börjar snart kylan då är det bra att ha lite värmande mat,för inget värme så gott som soppa eller hur?
Jag önskar dej en trevlig Söndagskväll.
Kramar.

Mary-L sa...

Tjaba..jag har skickat en kommentar till ditt inlägg Lör.14/11 ...ta gärna med cd:n när du/ni kommer...hejdå see you!:)

Doris sa...

Det lät gott, läste hos Agath att du hade ett fiskrecept här så jag skyndade mig in ;0), ska läsa lite bättre inne hos dig nu ;0).
Ha det så bra !

Lia sa...

Så trevligt. Välkommen =)