fredag 6 november 2009

Godaste tårtan

Jag hade för mig att jag hade lagt ut detta recept, men kan inte hitta det i bloggen. Så även om jag gjort det en gång tidigare, så vill jag göra det ändå, inför Fars Dag och allt. Det är nästan den godaste tårtan jag ätit!
Nä inte nästan. Det ÄR den godaste tårtan!
 Camillas kille bjöd på denna när hon fyllde år. Hon var ju inte direkt i skick att greja med sådant själv, så Jocke fixade biffen! Eller tårtan ska man väl säga =)

Riscrisptårta


Tårtbotten 4 äggvitor
3 dl socker (jag skulle kunna tänka mig att 2-2,5 dl räcker)
3 dl riscrispflingor

Fyllning
4 äggulor
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
1dl kaffegrädde
100 gr smör el margarin

Garnering

3dl vispad grädde
Dajmkross eller bär

Vispa äggvitor och socker tillsammans tills det blir en tjock smet
 Rör ner riscrispen och bred ut i en bakplåtsklädd långpanna.

Grädda i 125 gr i 1,5 timma, låt kallna och dela den på mitten.

Sjud ihop de övriga ingredienserna till en tjock smet under
 omrörning men uteslut smöret, det röres ner i klickar när smeten  kokat klart.

Stjälp upp bottnen på ett galler och dra av bakplåtspappret

Dela tårtbotten på längden


Lägg ihop tårtan med den kallnade smeten emellan och garnera med vispad grädde

 och valfri topping

 
Lycka till Pompisar














4 kommentarer:

Mary-L sa...

Du det låter JÄTTE smaskigt den tårtan ska jag testa..ha det gott !

Lia sa...

Ja gör det! Den är helt enkelt supergod. Och Rice Crispies i bottnarna gör att den blir lite knäckig i konsistensen.Mums! Jag ska göra den i morgon när lasses barn och hans pappa kommer. Jag ska gör middag åt dem.
Funderar på Wienerschnizel med hemgjort potatismos, gräddsås och gröna ärter.

sarawn sa...

Jäklar vad gott det där lät! Måste provas!!

Agath sa...

Hej Lia!
Jag har hört om varm smörgåstårta men aldrig
smakat det,Vår är en traditionell smörgåstårta med räckor och lax,jag kommer nyss från matbordet så jag ska väl kunna hålla fingrarna från den.

Ja det är mågot otroligt vad det kan damma av att bädda sängar.Vad skönt att det börjar bli klart en sak i sänder sas.
Ja så är det ju Körslaget,vi får väl se hur det går i kväll vilka lag som blir kvar,jag tror att det kommer att bli val mellan pontare och Ola
men att den kommer att vara ganska jämnt men det återstår att se.
Jag önskar dej en trevlig Lördagskväll.
Kramar.

PS:Man ska inte läsa för snabbt,jag började tänka på hur dan dinm smörgåstårta är,men detta var ju en vanlig tårta.DS: