onsdag 24 februari 2010

Nog är det kallt, så det räcker....

Kung Bore släpper tydligen inte sitt grepp i första taget! I morse hade vi -29. På väg till jobbet passerar vi en liten by som heter Silje. Där var det -33!
Bilen är lättstartad, som tur är, men ack så seg! Ratten låter sig motvilligt vridas och hjulen knarrar mot snön. Mååååste vi? Viiiill inte. Det tar en stund innan allt snurrar lätt och smidigt. =)

I morgon kväll ska jag ut och äta på fin restaurang. Det är en av fördelarna med det här jobbet. Ibland blir man utbjuden och får äta lite lyxigt, utan att behöva kosta på det själv. Det händer några gånger per år och det är ju synd att tacka nej, eller hur?

När vi nu ändå talar om jobbet, så har jag det väldigt besvärligt på jobbet just nu.
Alla har väl märkt hur snön och kylan drabbat tågtrafiken? Det har drabbat mig och mitt arbete väldigt hårt, kan jag säga. Jag har just nu minst 1200 ton, bara för denna vecka, som jag inte kan lasta eller skicka i järnvägsvagnarna. Det är totalt avsändnings förbud från Sundsvall. Det är även bokningsförbud, så jag kan inte ens lägga in bokningar för nästa vecka, eller ens vecka efter.

Mina kunder i Italien, Polen, Spanien och Österrike sitter där och skriker efter sina pappersullar!Italienarna vill att jag ska tala om när de får dem,. Men HUR i hela friden ska jag kunna veta det? Jag har ju ingen aning om när tågen får börja rulla igen.
Det sista jag hörde innan jag slutade för dagen, var att tidigast på måndag, kan vi få börja skicka. När jag inte kan ge några säkrare besked så skriker de nästan: Jamen då får vi ju ett skadeståndsanspråk från kunden! Jaha? säger jag. Jag kan inte göra nåt ändå. Det är ju s.k. Force Majeur! Det vill säga, en extrem situation som vi inte kan råda över.
Jag beordrar lossning  av de vagnar som vi chansade att lasta i måndags och planerar om vissa ordrar till lastbiltrafik istället. Allt är bara kaos. Tillgången på bilar är inte heller direkt god. Alla järnvägskunder fösöker ju lägga om till lastbil istället. De få som kommer hit upp till Sundsvall är jättedyra och som sagt, de  finns bara i ett begränsat antal!

Från början så trodde alla att det skulle vara i en till två dagar och alla tog det lugnt. Tyvärr har allt dragit ut på tiden och vi sitter i rävsaxen! Ju längre man väntar innan man lägger om till lastbilar, desto färre finns det att få tag i. Och dyra är de!

nej nu är det bäst att försöka sova några timmar, innan jag måste bege mig till kaoset på jobbet igen. Jag har en tjock bunt med ordrar som jag inte vet vad jag ska göra med. Det tråkiga är, att när det väl börjar rulla igen, så kommer det ändå att bli massor av förseningar, eftersom det ju bildas köer överallt. Och alla kunder tycker ju att just deras gods är det som är viktigast.

Förstås.

Mycket viktigare än mat och medicin kanske? Jo ibland börjar man ju  fundera hur man lägger sina prioriteeringar...

Godnatt på er Pompisar

2 kommentarer:

Linnea S. sa...

haha, jag hade samma problem när camilla dade vit text på svart bakgrund. men jag bytte till vitt nu så kan du ju testa om det blev bättre?
Annars får jag väl ha en ljusare bakgrund.

Jag lurade lite på det där flatpack, men då var det som jag gissade. Fast det var lite konstigt skämt ändå, det kanske sas under cocktail hour..? :)

Jag mår bra faktiskt, mår lite illa ibland men det är superöverkomligt.

Har inte så jättestarka symptom så jag ska få gå på ett till ultraljud nästa torsdag. om allt ser ut som det ska då borde vi kunna se små armar, ben och en liten näsa :)

Då kan vi slappna av sen för nästa vecka är ju den tolfte, så du får hålla en tumme!

Linnea S. sa...

Det är nog inget att oroa sig för men jag gick från att ha mått jätteilla till helt återställd på ett par dagar i början av vecka nio och om man gör det kan det tydligen vara ett tecken på missfall. men barnmorskan tyckte ändå att det inte var något att oroa sig för.

På torsdag så vet vi ju säkert då med nya ultraljudet.

Ifall något skulle hänt utan att kroppen på naturlig väg stöter bort fostret så är det ju iaf väldigt skönt att få veta nu och inte i slutet av april först.

men som sagt, jag är inte speciellt orolig! :)