lördag 13 mars 2010

Ett stort hål i min mage

Det gräver och gräver. Jag är jättehungrig och skall strax gå och ta lite soppa. Jag dricker vatten hej vilt nu. För jag städade förut och grejade med mina pelargoner som jag har lyckats få att övervintra, så jag glömde bort att dricka vatten. Jag har i alla fall inte stoppat i mig en droppe eller en smula av något jag inte får.

Jag är lite nöjd med mig själv =)

Lars sitter i köket och äter middag. Huset är städat och på köksbänken har jag en deg på jäsning. Jag ska bara lantbröd. Lasse älskar att ta lite olivolja på ett fat, med flingsalt, som han sedan doppar brödet i.

Jag sitter här med en kanna vatten, för jag vill inte utsätta mig för de frestande dofterna från maten.
Jag köpte älgskav och gjorde en gryta till honom, med trattkantareller som jag plockade i höstas.
Här är receptet.

Älgskavsgryta

1 pkt älgskav (det går nog lika bra med renskav)
ca 2 dl frysta trattkantareller, eller annan svamp
1 finstrimlad liten röd lök
1 tärnat äpple
1 brk creme fraiche med svamp och cognac-smak
2 dl vispgrädde
4-5 krossade enbär
1 kycklingbuljong tärning
salt och svart peppar.

Stek svampen tills vätskan i den har kokat bort. Tillsätt en klick smör och den strilade löken. Stek tills löken blivit mjum. Tillsätt köttet och dra isär det med en gaffe tills allt är delat och genomstekt. Salta och peppra också.
Häll sedan på grädden, creme fraich, tärnat äpple, kycklingbuljongen och enbär, samt ca 2-3 dl vatten.

Låt nu allt puttra tills det tjocknat till en mustig gryta. Jag vet inte hur länge, för jag hällde på mer vatten och riset direkt i grytan, så att allt fick koka ihop, i ca 45 minuter. Gör man på det viset, så måste man späda efter hela tiden med 1 dl vatten, lite då och då, eftersom riset drar åt sig vätskan.
Fördelen är att riset tar åt sig av smakerna. Lasse gillade det här, så det kan vara ett litet tips.

Själv har jag förstås ingen aning om hur det smakar, för jag får inte ens provsmaka maten som jag lagar. Bara känna de ljuvliga dofterna...

3 kommentarer:

Agath sa...

Ja det tycker jag också så därför bestämde jag mej för att fotografera den*ler*
Jag önskar dej en trevlig Lördag.
Kramar

Linnea S. sa...

Är det du endast som står för matlagningen hemma? Jag hade inte varit en sån kämpe som dig ifall jag var tvungen att laga luxig mat åt johnny varje dag..! Vi hejar på dig iaf! Och drick mycket vatten :)

B-M sa...

Jag lagar maten för jag är bättre på det. Lars är ute och grovjobbar och tvättar och lagar bilar osv, för han är bättre på det =)
Skulle kännas fel om han var tvungen att komma in och laga maten ocskå, när han sliter så, därute.