fredag 5 mars 2010

Trött!

Vad jag längtar tills vädret blir bättre. Först å främst har vi inte kunnat skicka iväg mina järnvägsvagnar ut i Europa på två hela veckor!! Så jag har bokat lastbilar för fulla muggar.

Nu har alla fartyg legat utanför Sundsvall och inte kunnat komma in hit till vår hamn i mer än en vecka, eftersom isen trycker på och bygger upp jättevallar. Isbrytarna Ymer och Atle jobbar för full och de kan lotsa in ett fartyg i taget, som lossas och lastas innan de visas ut, sedan tars nästa fartyg in osv. Sakta,men säkert.  Det ligger just nu 12 fartyg utanför och väntar...Jaha vad händer då? Jo passagerarfartyg till Finland fastnar i varandra och i isen utanför Kappelskär. Varpå de isbrytare som jobbar här måste sticka ner dit och hjälpa till...Folk går ju först förstås.

En av våra båtar, som var färdiglastad och låg  vid kajen och skulle ut, blev tvungen att lossas. 4200 TON!!
Jag har jagat lastbilar för att skicka vår pappersrullar till Lübeck med bilar. 13 bilar fick jag iväg i Onsdags, som skulle lossa i Lübeck idag.
Hela dagen idag har jag suttit i telefonen och letat bilar som kan lasta i morgon. Till L¨beck och Rotterdam. De måste vara framme på Måndag! Inte är det lätt att hitta lastbilar som inte finns här i Norrland, utan de får man köra hit från hela Norden, faktiskt. Dyrt är det att anlita dem och så måste vi fixa folk som jobbar extra i morgon. Hela dagen. Jag lyckades idag hitta 19 (!) lastbilar som kommer hit i morgon och så ett tio-tal som kommer på måndag. Detta är alltså utöver mina normala bokningar...

Jag måste själv ut och jobba, för jag har ju ansvaret för mina egna transporter. Någon måste vara på plats och ta besluten om det krånglar.

Sedan i lördags har jag jobbat ihop 23 komptimmar. I morgon blir det 8-10 till. Jag e trött.

Jag längtar till våren...

Nu ska jag sova.

Godnatt, Pompisar

5 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Ja det är detsamma med Willy som det var med Lasse Brandeby,de är populära det är bara så.
Trots dåliga poäng så är det ändå folket som sitter med makten....
Stefan Sauk hade jag gärna sett en vecka till då det är salsa.Det har varit så alla år tror jag,men jag njuter av den stund de är på dansgolvet för de har ju jobbat det syns ju.
Jasså du jobbar idag det är ju lördag.
Det du ska på i morgon är det någon form av isdans?
Jag önskar dej en trevlig Lördag.
Kramar.

Agath sa...

Lia!
Alltså en musical om Boddy Hollys liv eller?
Hoppas du får en trevlig kväll.
Kramar.

Linnea S. sa...

Usch, det låter inte så lite jobbigt...

Kanske läge att ta semester? Har du några innestående föräldradagar för nått av barnen kanske?

Då kan du komma hit och slappa. Du kan få kaffe också för vi har en alldeles egen britt-mariekopp från höganäs i skåpet med såna där tunna kanter som du gillar...

just sayin!

Mary-L sa...

Tro nån det, är du är trött!!! Men ta dig inte "vatten" över huvudet.du ÄGER ju inte Firman eller??? var sak har sin tid (har jag fått lära mig till slut)..Nu har jag skickat iväg svar till Peter och Martha..men naturligtvis så har jag lyckats radera färdvägen dit vi ska ..skit oxå!! men med tid kommer råd eller hur?..allt löser sig nog .nu ska jag iväg till jobbet ha det gott vi hörs ..!

Lia sa...

Nej jag äger inte firman. Men det kan ju faktiskt vara krislägen, även om det inte är människor det handlar om. Vad ska jag göra? Låta någon nybörjare ta hand om det? Man kan ju inte strunta i det heller. SKulle du lämna över ditt ansvar på jobbet till typ praktikaner? Nej det tror jag absolut inte att du skulle göra. Situationen hos oss är extrem och då vill de att den som är absolut bäst inom sitt område tar hand om det. Och det är faktiskt lilla jag. Jag har rutinen och kunnandet, samt ett enormt kontaktnät. Jag har mitt ansvarsområde och det är därmed mitt ansvar att det fungerar. Bara de 19 transporter som jag ordnade tills igår, kostar företaget nästan 700.000 kr. Med de siffrorna kanske det är lättare att förstå hur viktigt företaget tycker att det är. Sedan tillkommer lite andra kostnader, så det är i runda slängar miljonen vi pratar om. Bara för en enda dag...Om man inte tar sitt ansar, så har man kankse inget ansvar kvar till slut!