torsdag 1 april 2010

Hitte-på-lax

Jag hittade just på detta till Lasse, som bad mig skriva upp receptet medan jag fortfarande kommer ihåg det. Ganska ofta "snor" jag ihop nåt och nu för tiden brukar han fråga: kommer du ihåg hur du gjorde det här nu då? Jaha då säger, jag, men har väl glömt det ganska snabbt. Det betyder att han ju ofta får god mat, som aldrig kommer på bordet igen, för det kom ju till av stundens inspirtation, liksom =)

B-M:s hitte-på-lax  2 port
4 relativt stora potatisar
400-500 gr lax
dill
½ purjolök
1 litet pkt crabbsticks, eller varför inte en handfull räkor?
8-10 coctail tomater
vitt vin
2 dl grädde
Saften från ½ citron
salt sv. peppar
½ buljongtärning (höns- eller fisk)

Skiva potatisen (inte alltför tunt) och lägg den i botten av en ugnsfast form. Strimla purjon, hacka dillen och fördela allt på potatisen, salta och peppra lite.
Dela crabbsticks (eller räkor)och lägg det ovanpå potatisen också, likaså tomaterna.
Högst upp lägger man fisken, en hel bit eller i portionsbitar. Salt och peppar igen, samt pressa en ½ citron på fisken. Häll nu på riktig grädde och nästan lika mycket gott vitt vin. Samma vin, som ni skall dricka till. Om ni inte dricker vin, så går det ju bra med matlagningsvin också, förstås

Ja, sen ska detta stå och gotta till sig i ugnen. Beroende på vilken potatis du valt, så tar det 45-60 minuter ungefär i 200 grader. Täck gärna med folie i början, så att det inte bränns.

Strimlad isbergssallat är gott till.

Jag ska ta lite sparrissoppa med persilja i. Och så vatten med citron.

Ciao, Pompisar!

2 kommentarer:

Agath sa...

Hej Lia!
Prinskorv,köttbullar och ägg har jag men ingen gravad lax eller skinka,man blir så mätt ändå.
Du är enastående som klarar av att äta som du
gör,men man måste har ett jäkla anamma för att klara det var är hemligheten?
Glad Påsk
Påskkramar.

Agath sa...

Hej igen Lia!
Nej vi är väl så olika,
vet du när vi satt och åt
och nästan var färdiga så
kom jag på att vi glömt dricka
påskmusten haha,vi tog mjölk i
stället trots jag köpt must.
Men nu är jag gôrmätt.
Kramar.