lördag 3 april 2010

Kissekatter

Samira är alldeles förvirrad. Hon saknar Zink. Hon har blivit - hur ska jag säga - klängig.
Hon är ju van att det finns en kompis här jämt. Redan för flera veckor sedan började vi kika efter en ny katt. Tanken var nog att skaffa en tredje katt, så att övergången inte skulle kännas så jobbig. Nu gick det ju snabbare än vi tänkt, så vi hann inte skaffa en till kisse.

Det ska vi göra nu. Visserligen är det bara några dagar sedan Zink lämnade oss, men vi tänker ändå skaffa en till katt Nu.. Det innebär förtås inte att vi glömmer Zink. Han sitter där som en vass tagg inombords.
 Ingen kisse som sitter och tittar på mig med dyrkan i blicken vid matbordet. Han ville alltid sitta på en stol bredvid mig. han fick en liten smakbit av vår mat. För det mesta satt han och myste och dyrkade mig med ögonen =) och så klappade och kliade jag honom emellanåt. När han fattade att maten snart var klar, så hoppade han upp på sin stol och väntade på oss.
Inte heller finns han där, när jag lagar mat. Eller när jag går på toa. Han kom alltid in och strök sig mot mina ben och så gick han ut igen.
Ingen Zink som hoppar upp i sängen precis bredvid min kudde klockan 5 på morgonen. Han stirrade anklagande på mig så att jag vaknade och så kom det ett kort strängt djupt MJAEO! Han ville ha frukost...

Faktum är, att vi redan hittade en katt, som var stilig och såg stor ut. Tyvärr är han väldigt lik Zink, så det kommer inte på fråga. Jag vill ha en katt som är så olik honom som möjligt.

Det blir en tjej. 3 år, från Ö-vik. Jag hämtar henne redan i morgon. Även hon är en Maine Coon. Ingen tröst för oss, ingen ersättning för Zink-pojken, men en tjej som kommer att få det bättre här hos oss, än hon har det nu. Hon trivs inte med den hanne hon bor med. Hon vill ha tjejkompisar. Och det får hon ju här hos oss =)

Snart ska vi åka till Lasses son Magnus och äta påskmiddag. Omtänksam som de är så serverar de soppa. Bra, för jag har ju min egen soppa med mig, det blir inte så stor skillnad när vi sitter och äter.

Inte för att jag vet om det är därför de bjuder på soppa, men jag kan ju alltid inbilla mig det, eller hur?

:-)

Inga kommentarer: