söndag 9 maj 2010

Goda fläskfilén

Jag tror att detta är en variant på Piccata, som brukar göras på kalvkött.

Ostpanerad Fläskfilé 4 port.

Putsa en fläskfilé, ca 600 gram eller kanske större
Skiva den i cm-tjocka skivor, på snedden
Banka ut skivorna så de blir lite större och tunnare.

Blanda 3 ägg med 3 påsar riven parmesan ost. Ni vet, den där billiga man köper för 7-8 kr påsen. Den heter
Rivosto, eller nåt liknande. (har jag vanlig riven ost hemma, så brukar jag blanda i den också. ca 1 dl.)

Tillsätt lite salt, sv.peppar och paprikapulver.

Vänd ner köttet i blandningen och låt det ligga och svälla .

Sen steker man skivorna på svag värme (de bränns lätt) i smör ca 3-4 minuter på var sida.
Se till att det blir smet med under och ovanpå alla skivorna. Man kan klicka på lite ovanpå dem när de ligger i stekpannan. All smet bör gå åt. Den är jättegod!

Servera med kokt ris och en god tomatsås. Eller kanske som jag ska göra idag,  med potatisgratäng och en fräsch sallad.

Tomatsås
2 burkar krosstomater
en skvätt olivolja
svartpeppar
2-3 krossade vitlöksklyftor
1 msk krossad timjan.
1 msk basilika
1 msk oregano
2 tsk strösocker
4-5 msk tomatpuré

Koka ihop alltsammans långsamt i en kastrull. Gärna i en timme. mosa tomatbitarna under tiden så att det blir en tjock sås. Glöm inte sockret. Det skall alltid vara lite socker med, när man gör mat med tomater eller tomatpuré. Sockret lyfter fram tomatsmaken på ett effektivt sätt. Och 2 msk i en hel sås gör ingen skillnad kalorimässig!

Tips: Denna tomatsås brukar jag också använda när jag gör pizza.

1 kommentar:

Linnea S. sa...

mumsigt! Och imorgon är det vägning, spännande!