lördag 8 maj 2010

Nu har jag nog bränt mig...

Började dagen med 30 minuter på löpbandet. Eller promenadbandet, ska man kanske säga. Jag gick 2,5 km och på det brände jag 197 kcal, så jag hade inte så jättehög fart. låg p ca 5,2.

Som jämföresle kan jag säga att en mycket rask promenad är 6,2-6,5 på skalan. Jogging brukar ligga på ca 7,2-7,5

Efter detta hämtade jag Mamma och skjutsade henne till Birsta. Vi köpte Penséer till Pappas och brorsans grav. Vi satte dem i en låg kruka och det blev jättefint. Det är så enkelt sedan, när vi ska sätta dit sommarblommorna. Bara att tömma krukan i soptunnan och ta med hem.

Sen åkte jag hem och gjorde i ordning i växthuset. Bara det måste jag ha bränt ett par hundra kalorier på! Satte upp konsoller och lade på galler som jag brukar ha i mina små växthus. De passade perfekt, men är tyvärr för veka. Jag glömde att de vilar på tvärstag som håller upp dem. Nu blir det för stort avstånd, så de hänger ner av tyngden från plantorna.
Fast det gör inget, vi har annat att lägga dit, så det löser sig nog ändå.

Sen bar jag ut alla mina plantor och är rädd att jag varit för mycket i solen, trots att jag försökt vara försiktig. Så jag har nog bränt mig lite i ansiktet och kanske på händerna.

Det ser trevligt ut med ett välordnat växthus! Jag ska köpa ett par plantor med Västerråsgurka och ett par paprika och någon chili också. Jag har odlat fram tomater, physalis, olika örter, lobelia, prydnadspumpa, svartöga och purpurvinda. De 2 sistnämnda har jag  planterat om direkt i de stora krukorna, som jag skall ha på altanen sen. Jag sätter i en ställning som de kan klättra på.
 De blir ursnygga. Jag gör såna varje år.4 stora krukor har jag nu. 2 av varje sort. Och så har jag pelargonerna förstås. Jag tog sticklingar av dem som tar sig riktigt fint.
Jag har även en annan blomma,  men som jag inte kommer ihåg. Kan det vara Bacopa? Ja ja, vita blommor i alla fall. Snygg att ha i balkonglådan, eller i en ampel. Nåväl, även från denna har jag tagit sticklingar och skall sätta ut i växthuset.

Jag har även några krukor kvar inne, med olika varianter av basilika. De behöver ha 18 grader, så dem kan man inte sätta ut i växthuset ännu.

I min lilla köksträdgård ska jag sätta lite silverlök, röd lök, ett par rader potatis och rödbetor. Det är inte så stort köksland, utan alldeles lagom.

Nu fattas bara frostvakten därute i växthuset som vi ska koppla in innan det blir kväll. Vi ska ju inte riskera att allt fryser ihjäl =) Jag vill försöka hålla minst 8 grader.

Håller på med middag till Lasse. Han ska få fiskgratäng med  potatis. Senare i kväll ska vi åka till Timrå på årets första cruising. Mustangen behöver få lufta sig lite!

Puss o kram, Pompisar!

Inga kommentarer: