lördag 22 maj 2010

Hur gör man egentligen??

Till frukost blev det
2 msk makrill (jag hade inte köpt nån keso då),
1 kokt ägg med lite hackad persilja
 1 körsbärstomat.
½ dl yoghurt med 2-3 msk bär och 1 tsk linfrö
1 kopp thé

Mellis 1
0,75 dl keso och 1/4 litet äpple i skivor

Lunch
50 gr kokt fisk
 lite sallad,
1 körsbärstomat
1 liten skivad champinjon.
till detta 1 tsk vinägrettdressing.
Mätt blev jag och det är ju bra. Det var alltså inte mer mat än att det rymdes på ett kaffefat.

Mellis 2
1 dl keso och 1/4 litet äpple i skivor, kanske med lite kanel på

Middag
blir samma som till lunchen

Kvällis
1 kokt ägg och lite kaviar (kanske en tsk)
sallad med vinägrettdressing

Problemet för mig är, att när man äter upptrappning efter helfart, enligt det som rekommenderas i Xtravagnazaboken, så ska man som mellanmål och kvällsmål även äta soppor. Nu har jag inga soppor, så jag måste improvisera.

Jag hoppas att det blir rätt nu, så att jag inte "förstör" för mig.

Jag tänker så här: en måltid enligt upptrappningsmodellen dag 1-2 innehåller ca 100-120 kcal. 3 soppor är ca 500 kcal. Det innebär alltså ca 800-850 kcal per dag.

Jag försöker äta keso och äpple som mellis för att nå upp i rätt total antal kalorier. Jag undrar dock om det inte är lite för lite kalorier i min lista här ovanför? Inte kan jag komma upp i 800 kalorier på det där?? Å andra sidan har jag ju klarat mig hittils på bara 500 kalorier per dag, så det ska väl gå. Tyvärr får jag ju inte i mig alla spårämnen och vitaminer som jag ska ha. Det är ju bara ett par dagar, så det är kanske ingen fara.

Senare från ca dag 3-8 när man äter på halvfart så ska man succesivt jobba sig upp till ca 1400 kcal per dag för att ändå fortsätta gå ner i vikt.

Jag kan informera om att det var härligt att få tugga och svälja vanlig mat! Det var 73 dagar sedan sist...

Nu har jag en het träff med dammsugaren. Vi ska röja undan spåren efter mordet som skedde i går. En katt (skulletro det är Shelby) har tagit in en stackars liten fågel genom kattluckan och lekt med den så att det finns fjädrar överallt.  Nästan varje dag har hon lyckats ta en fågel, som hon troget tar hem och serverar sin familj. Hon är ju duktig som  hjälper till att dra mat till huset. Men jag vill ändå inte berömma henne. Jag kastar bort de små fåglarna och röjer undan bevisen.
 Fattar inte varför katter som har maten serverad och egentligen alltid är mätt, ändå har instinkten att jaga? Det är ju inte så, att de behöver jaga för att få mat!

Ha en fortsatt trevlig helg, Pompisar!

4 kommentarer:

Linnea S. sa...

Om du ids sitta och räkna kalorierna exakt kan du få låna min inloggning på viktklubb över helgen, den är så att säga ganska vilande för min del... :)

Peter sa...

I runda slängar 760kcal enligt Hälsovakten, förutsatt att jag uppskattat saker som vikten på äpplet m.m korrekt. :)

Jag, en Farmor och Mormor sa...

Tack tack. Jag bröt en bit bröd också, så det är väl drygt 800 nu.Jag skulle väl inte ha bröd egentligen, men eftersom jag inte ahr soppa, så får jag ju inte i mig fibrer, så jag tänkte att grovt osötat bröd skulle funka.

Agath sa...

Hej Lia!
Du är duktig som håller koll på hur du äter.Jag beundrar dej verkligen.
Jag önskar dej en trevlig Pingst.
Kramar