fredag 14 maj 2010

Jag fryser!

Jag fryser varenda kväll, när jag ska krypa i säng. Ligger där under duntäcket och är alldeles kall. Ibland har jag morgonrocken på mig och är lika kall ändå.
Rätt som det är kommer en vallning och då åker både täcke och morgonrock av med en väldig fart!

Hur kan man få en vallning och bli alldeles svettig på hela kroppen SAMTIDIGT som man är iskall om fötterna och liksom fryser ändå??

I går krattade jag lite på baksidan. Det var en sån där underbar varm mulen dag, som jag kallar för Lia-dag.
Eller kanske det borde heta Pompi-dag?

Resten av dagen ägnade jag mig åt att söka efter olika recept på bröllopstårta. Jag måste nog ringa den blivande bruden och fråga vilken smak hon vill ha i deras tårta.
Eller traditionellt med marsankräm och jordgubbssylt? Chokladbottnar med hallonmousse?
Att jag frågan bara henne och inte brudgummen ifråga, är för att han sa att hon är tårtansvarig ;)

Jag tänkte mig en rund tårta till honnörsbordet. Två ev.tre våningar hög.
Till de tre övriga borden blir det kanske enplans stora fyrkantiga tårtor. Allt i samma stil förstås.

Men det är som sagt bruden som får bestämma stilen. Jag är bara verktyget. Lite svårt kan det förstås bli om hon vill ha nåt speciellt tema. Fast skulle hon vilja ha tårtor i form av granar, så går säkert det att fixa också :D Eller som en bil, eller som en dalahäst, eller ... variationen är ju oändlig. Kruxet är bara, att jag nog gärna vill träna lite innan, så att jag vet hur det kommer att bli och så smaken förstås..
Dessutom vill jag gärna börja nu att köpa in lite grejor. Som verktyg till dekorationerna. karamellärg, marsipan, sugarpaste mm. Lite i taget, så blir det inte så kostsamt på en gång.

Dessutom har jag då kvar lite att kunna använda till nästa bröllop.  - OM jag får äran av att göra tårtan där också. Det vet man ju inte, det kan ju faktiskt finnas fler än jag som tycker sånt är kul. Och framförallt kanske den personen är skickligare på att piffa till tårtan på utsidan? Innanmätet vet jag att jag kan göra smaskigt. Utanpå skall det ju vara snyggt också.

Nu ska jag ta en promenad på lunchrasten. Det är så varmt och skönt ute, så man måste ju passa på!

Hej svejs, Pompisar!

3 kommentarer:

Camilla Franzén sa...

Ja, jag har alltid kalla fötter och händer, oavsett hur varmt eller kallt det är eller jag är. Det är bara att vänja sig samt köpa värmetofflor.

Linnea S. sa...

Man kan ju undra hur många tårtbitar en höggravid tjej rimligen kan äta utan att väcka anstöt på middagen, 4-5!? Hoppas på det jag älskar tårta!

mamma sa...

Millan: Ja, men skillnaden mellan oss, är att du inte dessutom har en vallning samtidigt och svettas precis överallt. Även mellan tårna!