onsdag 26 maj 2010

Onsdag - mitt i veckan

Jag är lite trött idag. I måndags efter Xtravagnasaträffen kom jag hem vid 20-tiden. Då skulle jag baka 2 st tårtor. En stor till Lasses jobb och en som vi skulle ha här hemma. Lasse fyllde alltså år igår.

Jag gjorde i ordning två plåtar med marängbottnar. De skulle stå i ugnen i 90 minuter. Efter en timme tyckte jag det luktade nästan lite bränt, så jag kikade på dem. De var som tunna papper som låg där!
SUCK
Jag ratade den ena och sparade den andra för den var åtminstone 1 cm tjock. Och så offrade jag 4 ägg till och gjorde  i ordning en plåt till. 90 nya mintuer i ugnen.

Under tiden gjorde jag  även en chokladbotten till våran egen tårta. Där gick det 4 ägg till! Alltså 12 ägg!!!
På en och samma kväll. Sen slängde jag in den i den andra ugnen. (Jag har spis med 2 ugnar. Alldeles ny och helt - UNDERBAR!)

Ovanpå spisen hade jag en kastrull med ägg/smörkräm. Den brände jag vid, förstås.
Så jag fick ta de äggulor som jag hade efter den marängplåten som nu stod i ugnen. Och så fick jag även knäcka 4 ägg till. Nu är vi alltså uppe i 16 ägg!
Den krämen lyckades jag bättre med.

När klockan var ca 23.15 insåg jag att jag inte hade ätit middag, så jag mumsade i mig lite keso och en liten bit kokt fisk som fanns i kylen. Så färsbiffarna jag hade tänkt laga till och äta i måndags, blev endast till matlåda igår.
Sen kom jag även på att jag inte heller hade några matlådor. Så jag satte igång med att göra färsbiffarna som skulle fyllas med fetaost och pesto. Samt kokade ett par potatisar till Lasses matlåda.
Och vispade ihop hallonmousse som jag skulle ha som fyllning till chokladtårtan.

När klockan var 00.30 kröp jag till sängs för tidigt att nästa morgon vispa grädden till tårtorna och lägga ihop marängtårtan som Lasse skulle ha med sig till jobbet.

Hela köket var ett bombnedslag! Det stod nydiskad disk i maskinen som jag inte hunnit tömma och alla bänkytor var fulla med smutsiga skålar, vispar och plåtar, strösocker och äggskal mm mm

Så i går for vi raka spåret hem efter jobbet. Lasse fick dra runt dammsugaren och bädda sängen, medan jag tömde diskmaskinen, lagade middag, röjde köket, hackade vit choklad att blanda ner i grädden, " fixade till tårtan, la på ny duk, och förberedde kaffebryggaren.

Jäklar vad effektiv man kan vara om man bara måste!

Sen åt vi och vi fick till o med 20 minuter över att pusta, innan folk kom för att uppvakta och avsmaka tårtan.

Jag tog en tunn liten skiva. Så tunn att jag nästan hade kunnat skära den med osthyvel!

Frukost i går var
1 fullkorns skiva med skinka och färsk gurka
1 kopp kaffe

mellis:
½ burk makrill

Lunch
Färsbiffar med feta, broccoli,. grönsallad, champinjoner

mellis
½ burk makrill, halvt äpple

Middag:
Kokt lax
broccoli
lite keso
sallad med 1 stk XV dressing
gröna ärtor

Kvällis:
Liten tårtbit (väldigt liten)
några nötter
---

dagens frukost :
1 dl yoghurt med hallon, 1 tsk linfrö
½ fullkorn med salladsblad och 1 kalkonskiva

Lunch:
Jag blev bjuden på lunch idag så jag fick improvisera lite

1 mexikansk färsbiff ca 120 gr - den var hemgjord, inga onödiga tillsatser - jag frågade - och salsa.
Jag hoppade över potaisen och tog råkost och isbergssallad istället. Jag var även så duktig att jag hoppade över dressingen det fick räcka med den varma salsan till biffen

Middag
1 biff av nöt, några skedar keso, färsk sparris, lite stekta champinjoner och majs.
Isbergssallad

Kvällis
½ XV-bar

Nu ska jag hoppa upp på mitt kära löpband.
Jag skriver in om en dryg timme eller så, hur mycket motion det blev idag.

KRAM Pompisar

Inga kommentarer: