måndag 27 december 2010

Julen är slut

Och det är inte kul. Nu väntar några riktigt långa arbetsamma dagar för årsbokslutet på jobbet. Jag räknar med att jobba över varenda dag fram till nyårsafton.

Men då är det i alla fall fest! Åtminstone god middag hos Gittan å Stefan. Det blir säkert mysigt och trevligt som vanligt. Vi äter gott och skålar lite lugnt och sen brukar jag vara trött. Så fram emot halv ett, kvart i ett traskar vi hemåt till sängen. Som tur är bor vi bara ca 900 meter ifrån varandra, så det är inte särskilt långt =)

Nu ska jag strax gå till sängs. Har ingen lust alls, för jag kommer att somna snabbt och så VIPS är det morgon och jag måste åka till jobbet. VILL INTE. Jag vill varar hemma och ledig, precis som Lasse ända till 10 januari. Eller ännu längre, om jag fick.

Vi hade en jättetråkig julafton. Ja det var det faktiskt. Här städar man, lagar massor av god mat och fixar med julklappar. Hur blir det då? Jo Lasse hade hög feber. Hans pappa mådde inte så bra, så han orkade inte komma. Millan kom ju förstås och det är ju bra. Lasses son kom och hans mamma också(alltså Lasses f.d.)

Vi åt. Millan åt en jätteportion av sin specialmat. Lasse hade ingen aptit, för han hade ju varit sjuk ända sedan i måndags och hade 38 graders feber, stackarn. Hans son äter inte så mycket, men jag märkte ju att han tyckte det var gott. Hans mamma åt som en fågel. Hon verkade inte heller vara speciellt hungrig.

Ja sen delades det ut julklappar. Och så for de hem vid 20-tiden. Millan passade på att åka med dem så jag skulle slippa ge mig ut och köra på julaftonskvällen.

Och därmed var julafton slut.


Jag fick i alla fall ett par jättefina guldörhängen av Lars, ett par träningsbyxor av Peter o Marta och en snygg 4-armad smideskandelaber av Lasses son. Av Millan o Jocke fick jag (förutom Göteborgsresan av Millan i mitten av december) en Sudokutidning och en korsordstidning, samt trisslotter.

på juldagen kom Ida o Daniel och åt med oss och bytte julklappar. Millan och Jocke kom inte, för Millan hade inte kunnat sova något alls natten innan. Vi fick en tuff tavla som Ida hade fixat till, till vårt nostalgirum. Och så fick vi ett nytt duschmunstycke till våran dusch! Roligt faktiskt, för det lyser när man vrider på vattnet. Kallt vatten lyser med blå stråle, ljummet med grön och varmt med röd stråle. Kul!


Igår var min mamma, min bror med fru, samt Gittan och Stefan här och åt julbord. Det var jättetrevligt och de stannade ganska länge, ända till 21 tiden. Sen var de tvungen att åka hem för det snöade ju så ofantligt igår. De fick till o med skotta sig in på sin gård när de kom hem! det var snö ända upp till knäna på dem!

När det gäller julklappar så måste det inte vara så dyra grejer. Har man råd och vill, så kan man kosta på lite. I annat fall, så kan man ju hålla igen. I år blev det lite mindre än vi brukar för det kostade ju en del att renovera arbetsrummet.
Men jag tycker det är urdålig stil om man inte tackar för det man får. De flesta har tackat så fint. De om står oss närmast och deras respektive. Samtidigt finns det folk som inte gör annat än gnäller. Och när de får nåt så får man inget tack tillbaka. 
Jag vet dock att nästa år så kommer denna person att totalt ignoreras.Någon måtta får det faktiskt lov att vara!
Det finns något som heter givandets glädje. Jag tycker om att ge presenter. Jag förväntar mig absolut inga stående ovationer. Däremot vill jag gärna ha ett enkelt: Tack.

Nåväl, nu har jag fått gnälla av mig lite.

God Fortsättning, Pompisar

3 kommentarer:

Linnea S. sa...

Oj, jag hoppas du inte menar oss för jag har ju inte ringt och tackat för alla paketen, men vi blev ju superglada! Vi ska in till nordstan och kolla på polarn och pyret ikväll (min favorit av presenterna!) så ska jag uppdatera om vad det blev sen! kram

B-M sa...

Nej då,ni har tackat. Det gjorde Johnny redan på Julafton
Hoppas ni hittar nåt fint! =)

Agath sa...

Hej Lia!
Fy på dig,ja hade det gått att skicka
dem så skulle jag gjort det bums,men en sak
vet jag aldrig mer jag köper Aladdin.
God fortsättnoig till dig också Lia.
Vet du asken blev tömd verkar som sambon
tog dem haha´.
Godnattkramar.