onsdag 22 december 2010

Mycket mat blev det - igen

Idag har jag varit ganska aktiv. Fast jag sov ju alldeles för länge ända till 09.45! Jag som skulle skjutsa mamma till apoteket på förmiddagen. Nu blev det inte förrän på eftermiddagen och jag var inte hemma förrän vid 16 tiden. Så allt blev så sent för mig idag. Trots att jag varit ledig från jobbet.

Kallt har det varit hela dagen också. I morse var det -23 och nu är det -27!! Detta blir den kallaste jul jag kan minnas.
När jag väl kommit hem till min sjukling så var det dags att börja greja med julmaten. Jag satte in skinkan i ugnen innan jag åkte hemifrån vid 12 tiden och Lasse tog ut den strax innan jag kom hem.

Stackarn, det var det enda arbetstaget han har gjort nu på ett par tre dagar. Han ligger runt 39 grader i temperaturen hela tiden, men nu ikväll hade det sjunkit till "bara" 38,6. Vi får se tempen i morgon. Är det inte betydligt lägre, så måste han ringa doktorn och få kolla upp sig.

Så idag har jag handlat det allra sista (trodde jag) och så är skinkan färdig. Jag har gjort julsenapen, kokat rödbetorna till sillsallaten, fixat Halländsk Långkål, gravat laxen och rullat köttbullar på 2,2 kg köttfärs. Och nej jag har inte tagit i med mycket köttbullar för att det är jul. De skall räcka till att frysa in till ett par middagar och matlådor dessutom.
Jag har tvättat lite också =)
Sillen lade jag in i söndags, så nu är jag verkligen klar med maten i god tid.


I morgon skall jag göra i ordning revbenssjällen och ta fram prinskorven och räkorna ur frysen.

Sen är det bara Janssons Frestelse och Matjesillslåda att göra på julafton.

Morgondagen skall ägnas åt städning. Jag måste få undan det stora bordet som stått nere i "nostalgirummet" i flera veckor nu, medan vi har renoverat arbetsrummet. Vi har massor av kartonger i gästrummet, men de får faktiskt stå kvar där över helgerna. Det dör ingen av. De försvinner bara vi fått upp hyllorna i arbetsrummet. Däremot vill jag gärna få ordning nere. Det är det första som möter folk som kommer in genom ytterdörren och jag vill gärna att det skall se trevligt ut.

Vi skall ha middagsfrämmande i dagarne tre. Både på Julafton, Juldagen och Annandagen. Det är därför jag gör all denna mat.
I och för sig, så hade jag nog gjort det ändå, för jag älskar att ställa i ordning Julbordet. Det är bara lite mer nu än det brukar vara. I mängd alltså. Skinkan är på 5 kg!

Badrummet fixade jag i förrgår, så i morgon skall jag bara torka av köksluckorna, städa gäst-toan nere samt tvättstugan. Sen är det bara att dammsuga överallt och våttorka alla golv. Det gör jag alltid till Jul. med såpa i vattnet för det luktar så gott!

Fint är det.
Justämning har vi.

Det är bara så synd om Lasse. Han sitter och är irriterad över att jag måste fixa allt själv. Men det gör ingenting. Det jag inte hinner får bara vara helt enkelt. Inte blir Julen sämre för det! Huvudsaken det är rent och prydligt och maten räcker. Och att alla trivs.

Jag hoppas vi kan spela lite spel. Det gillar jag. Att vi kan vara tillsammans och umgås.
Inte titta på TV, utan att vi GÖR nåt.

Nu skriver jag inte mer på några dagar.

GOD JUL önskar jag er alla mina Pompisar!

1 kommentar:

sarawn sa...

Ha en riktigt God Jul ni oxå o hoppas att Lars kryar på sig! Själv får jag hem min Lars ikväll iaf ;) ha det gott!! Kram!!