lördag 15 januari 2011

Lax- och räktårta


Ingredienser

350 g kavring
125 g smält smör
2 tsk gelatinpulver
2 msk vatten
eller 4-5 gelatinblad
200 g kallrökt lax, strimlad
1 liten rödlök, skalad och finhackad
½ dl hackad dill
250 g kesella
3 dl gräddfil (fast jag brukar ta creme fraiche)
3 hårdkokta ägg (och så brukar jag hoppa över äggen, om vi inte skall äta som huvudrätt, med sallad)
ca 3 hg skalade räkor
Gurkskivor
1 burk röd storkornig rom
1 citron

Gör så här

Finfördela kavringen i matberedare eller riv den.Blanda brödsmulorna och smöret.Häll blandningen i en form med löstagbar kant, ca 25 cm i diameter. Platta ut blandningen till en botten.Låt formen stå i kylen ca 15 minuter.

Blanda gelatinpulver med den angivna mängden vatten i en kopp, eller lägg bladen i rikligt med vatten. Låt svälla 5 minuter. Krama ur bladen och lägg dem i en kopp. Ställ koppen med gelatinet i en kastrull med sjudande vatten tills det smält.

Blanda lax, grovhackade räkor,  lök, dill, kesella, röd rom och gräddfil. Rör ner gelatinet i laxsmeten. Bred ut smeten på kavringsbotten i formen. Låt stå i kylskåp tills fyllningen stelnat, det tar några timmar.

Tag bort formens kant och garnera tårtan med de hårdkokta äggen, gurkskivorna och citronen

Om jag gör detta till förrätt, så skär jag varsin lagom tårtbit och dekorerar med några räkor och citron sen toppar jag med en dillkvist.

5 kommentarer:

Linnea S. sa...

Du kan väl packa springkläder för jag fick en gratis biljett till friskis så kan vi gå ihop en dag när du är här? kram

Linnea S. sa...

Ja verkligen, jag blev en aning upprörd för jag har ju redan fått betala en massa extra till dom...

men men, jag får blicka framåt. I

idag ska jag träna igen! Hur går det för dig då med löpningen? kram

Linnea S. sa...

Ja, jag vet känslan... Men det hinner nog ge med sig, vi har fortfarande ganska gott om tid också!

Linnea S. sa...

Du är snäll du! Jag är på lite bättre humör nu. :) Men det känns som om gravidkilona sitter hårt. Beror väl på att det är så lätt att gå och småäta när man är hemma hea dagarna.

Fast, jo, om jag alltid kommer vara lite tjock så får det väl vara bra med det då. :)

Linnea S. sa...

Äh, jag har också hört det, men jag är inte så orolig för den saken. känner faktiskt inga barn som bara äter bara mango eller blåbärspuré fast dom fått det direkt som smakisar.
Han kommer nog äta det mesta till slut i alla fall och min uppfattning är att maten ska vara ett nytt mumsigt inslag i vardagen.

Vi har ju gjort lite mat hemma också, majs och potatis har han fått. Men vi har inte råd med en matberedare just nu och vår mixerstav duger inte, så potatis är det som funkar. majsen var jättesvår att purea, använder mixern tills den var glödhet och luktade bränt :)

kram!